Czechy: SŽDC chce się pozbyć nierentownych linii

Czechy: SŽDC chce się pozbyć nierentownych linii

10 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Czeski zarządca infrastruktury kolejowej, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), ponownie rozpisał przetargi na sprzedaż pięciu linii kolejowych, na których od wielu lat nie są prowadzone regularne, całoroczne przewozy.

Fot. Wikimedia.org/Jan Pesula (Sapfan)

Najdłuższa z nich to 36 – kilometrowa linia 113 Čížkovice–Obrnice w raju usteckim (Ústecký kraj). W poprzednich przetargach potencjalnych nabywców odstraszyła wysoka cena. Np. za linię 233 w kraju środkowoczeskim trzeba było zapłacić aż 8 mln Kč (ok. 1 mln zł) za kilometr. Dodatkowo, właściciel linii musiałby utrzymywać jej przejezdność przez 5 lat bez żadnych państwowych dotacji. Jest to szczególnie wątpliwe tam, gdzie linie, od wielu lat nieużywane, są nieprzejezdne i miejscami rozkradzione, jak np. linia 162 Kralovice-Mladotice w kraju pilzneńskim, bez ruchu od 1997 r.

Z drugiej strony, przyległe gminy oraz stowarzyszenia obrońców kolei wskazują na niewykorzystany potencjał przewozowy tych linii, także turystyczny. A np. linia 113 ciągnie się w okolicy malowniczych wygasłych wulkanów Średniogórza Czeskiego, wśród sadów owocowych, za których sprawą nazywa się ją „koleją śliwkową” (Švestkovou dráhou). Na tej ostatniej i niektórych innych liniach wciąż w sezonie turystycznym prowadzony jest rozkładowy weekendowy ruch retro-pociągów. Po sprzedaży linii ich los mógłby być zagrożony.

W tym kontekście wskazuje się także np. Kolei Desné w kraju ołomunieckim, którą SŽDC sprzedał po zniszczeniu jej przez powódź w 1997 r. Linię jednak przejął związek gmin i do dziś prowadzi na niej z powodzeniem komunikację regionalno-dowozową z udziałem przewoźnika Arriva Morava.