PKP Cargo: własna "lokomotywa" sukcesu?

PKP Cargo: własna "lokomotywa" sukcesu?

13 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ogłoszony wczoraj przez PKP Cargo zakup 20 lokomotyw systemowych ma przyczynić się do umocnienia pozycji spółki na rynku europejskim. Dalsza ekspansja będzie możliwa także po finalizacji zakupu spółki Advanced World Transport (AWT).

Fot. PKP Cargo

PKP Cargo działa dziś poza Polską na 8 rynkach: w Niemczech, Austrii, Holandii, Belgii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Litwie. Dzięki przejęciu AWT pojawi się dostęp do dodatkowych krajów na południu Europy – Rumunii, Bułgarii, Słowenii i Chorwacji. Zwiększenie pozycji na rynku wymaga inwestycji w tabor.

- Prognozujemy wzrost przewozów. W związku z tym chcemy odejść od dzierżawy lokomotyw i zastąpić je własnymi – tak argumentował kwestie zakupienia nowych lokomotyw wielosystemowych na wczorajszym spotkaniu Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych.

PKP Cargo użytkuje obecnie lokomotywy wielosystemowe w siedmiu krajach: u naszych południowych i zachodniego sąsiadów, a także w Austrii, Holandii i na Węgrzech. Pierwszymi lokomotywami wielosystemowymi użytkowanymi przez spółkę były Bombardiery Traxx (EU43). Obsługiwały one połączenia Polska-Niemcy w altach 2008-2012. Były użytkowane w formie dzierżawy. Od 2012 r. PKP Cargo korzysta z lokomotyw EuroSprinter (EU45), które kursują na odcinkach Polska-Czechy-Austria, Polska-Niemcy-Holandia i Niemcy-Polska-Czechy-Słowacja-Węgry.

Dzierżawa pozwala na szybkie i elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku. Generuje jednak wyższe koszty. PKP Cargo chce więc zainwestować we własny tabor, co pozwoli zaoferować bardziej atrakcyjne warunku przewozów. Jakie będą źródła finansowania zakupu nowych lokomotyw? – Jesteśmy w stanie dokonać zakupu ze środków własnych, lecz w kontekście przejęcia AWT optymalna struktura finansowania będzie jeszcze dobierana – odpowiada Derda.

Koszt zakupu 15 nowych lokomotyw szacuje się na ok. 300 mln zł. W przypadku zamówienia dodatkowych 5 sztuk łączna wartość zamówienia może wynieść ponad 400 mln zł. Pierwsze dwie z nowych maszyn mają się pojawić w parku taborowym PKP Cargo w sierpniu 2016 r.