Samorządy próbują reaktywować kolej na Podkarpaciu

Samorządy próbują reaktywować kolej na Podkarpaciu

PODZIEL SIĘ

Tylko współpraca i racjonalne zmiany pozwolą na rozwój połączeń kolejowych w regionie – taki wniosek płynie z kolejnego spotkania członków zarządu województwa z samorządowcami. Tym razem w Urzędzie Marszałkowskim gościli przedstawiciele z powiatów krośnieńskiego i sanockiego.

Fot. umwp.podkarpackie.pl

Rozmowy toczyły się wokół linii: 108 Jasło - Zagórz oraz 106 Rzeszów - Jasło. Na trasie z Jasła do Zagórza zawieszono 4 połączenia. W 2014 roku średnia frekwencja wynosiła tam 11 osób w pociągu, a średnia rentowność ok. 5 proc.

Z kolei na trasie Rzeszów - Jasło zawieszono 6 połączeń, a 4 połączenia mają zmienione godziny kursowania.  W 2014 r. średnia frekwencja na linii 106 w przewozach regionalnych to 10 osób na pociąg, a rentowność 5 proc.

Na obu liniach konieczne są dalsze prace modernizacyjne. O konieczności w miarę szybkiego uruchomienia dalszych remontów mówił marszałek Władysław Ortyl.

Podczas spotkania padło wiele uwag ws. rozkładów jazdy. O potrzebie ich dostosowania dla potrzeb pasażerów jak i korelacji z innymi połączeniami mówili również przedstawiciele zarządu. To najczęściej poruszany problem.

Bez modernizacji linii 108 trudno mówić o rentowności tej linii. Pasażerom dziś zależy na czasie – tłumaczył Roman Konieczny, starosta sanocki.

Padały też propozycje nowych inwestycji. – Poprzemy każde rozwiązana, które będą racjonalne – podkreślił Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.  

Samorządowcy potwierdzili też chęć częściowego współfinansowania połączeń. O szczegółowych kwotach będą rozmawiać z zarządem na kolejnych spotkaniach. Mówili też o konieczności promocji tej formy podróży i konkurencyjności wobec busów.

– Nie mamy złudzeń, że do połączeń regionalnych zawsze będziemy dopłacać, kwestią do rozstrzygnięcia jest tylko ile, a niektóre połączenia mają rentowność na poziomie 5 procent – mówił wicemarszałek Wojciech Buczak.

Właśnie powołujemy wojewódzki fundusz kolejowy. Dzięki tym środkom będziemy mogli wykonać małe remonty w infrastrukturze m.in. dworców lub przystanków jak również promować korzystanie z transportu kolejowego – podkreślił Władysław Ortyl, marszałek województwa.