Wraz z nowym rokiem Železnice Srbije (ŽS) przekazały RŻD Internesznl, spółce-córce Kolei Rosyjskich, przewidziany umową wkład w wysokości 7,3 mln dolarów. Zgodnie z ustaleniami zostanie zmodernizowanych w sumie 66 kilometrów linii kolejowych na odcinkach: Golubinci – Ruma, Sopot Kosmajski – Kovačevac i Mala Krsna – Velika Plana.
Odcinki przeznaczone do modernizacji są w złym stanie, a prędkość szlakowa jest bardzo niska. Kiedy tylko pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne, prace powinny rozpocząć się niezwłocznie. Pozostałą kwotę (czyli aż 85 proc.) ma wyłożyć strona rosyjska w formie kredytu dla ŽS.
Ta nietypowa transakcja jest wynikiem umowy między rządami Serbii i Rosji, podpisanej 16 października 2014 r. Jej podłoże jest prawdopodobnie czysto polityczne i ma na celu umocnienie wpływów w jednym z dwóch (wraz z Bułgarią) najbliższych Rosji krajów bałkańskich.
X Korytarz Transportowy nie ma dla Rosji żadnego znaczenia w przewozach towarowych i śladowe w przewozach pasażerskich (remontowanym odcinkiem kursuje międzynarodowy pociąg do Baru w Czarnogórze, z którym latem, 2 razy w tygodniu, prowadzony jest bezpośredni wagon z Moskwy). Zwraca uwagę także duże nagłośnienie podpisania umowy - uroczysta konferencja prasowa, występy zespołów ludowych - mimo niskiej, jak na projekty infrastrukturalne, wartości kontraktu.