Pomorskie: wydatki na kolej wzrosły o 93 mln zł

Pomorskie: wydatki na kolej wzrosły o 93 mln zł

27 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W województwie pomorskim dotacje dla przewoźników wzrosną o 30 mln zł, a zakup nowego taboru będzie kosztować łącznie 121 mln zł. Natomiast w ramach RPO 2014-2020 udział kolei i dróg w podziale środków w regionie wynosi 50:50, czyli po 128,6 mln euro.

Fot. PKM

– Ogólna kwota wydatków na kolej w roku 2015 wyniesie 227 mln zł – mówi Krzysztof Czopek, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. – To o 93 mln zł więcej niż w roku 2014, gdyż kwota wydatków kolejowych w ubiegłym roku wyniosła 134 mln zł.

Pomorscy urzędnicy podkreślają, że poprzednie kwoty podawane przez media były nieprawdziwe (zawyżono w nich m.in. wzrost dotacji dla przewoźników), ale w nieoficjalnych rozmowach przyznają, że i tak województwo wypada pod względem inwestycji kolejowych najlepiej w Polsce.

Najważniejsza dla mieszkańców metropolii gdańskiej będzie uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która nie tylko znacznie wpłynie na transport w Trójmieście, ale też połączy część Kaszub z Gdynią i Gdańskiem. Dlatego władze wojewódzkie zarezerwowały na ten rok prawie 75 mln zł na zakup 10 autobusów szynowych dla PKM. Krzysztof Czopek dodaje, że będzie to kwota dwukrotnie większa niż w ubiegłym roku.

Natomiast 106 mln zł województwo ma zamiar przeznaczyć na dotacje dla przewoźników kolejowych. To wzrost o 30 mln zł w porównaniu z ubiegłym rokiem, a wiąże się on przede wszystkim właśnie z uruchomieniem PKM. Na tę kwotę składają się też większe nakłady na przywrócone w ubiegłym roku połączenia SKM z Pruszcza Gdańskiego. Po zakończeniu robót torowych na linii 250 trwa walka o pasażerów z tego miasta z prywatnymi przewoźnikami drogowymi, którzy dobrze wykorzystali trwający półtora roku brak kursów SKM do Gdańska, zyskując wielu klientów.

Jedynym wydatkiem z poprzedniego roku, który nie ma odpowiednika w 2015 r. w wojewódzkim budżecie, jest modernizacja taboru. Jednak tłumaczy to fakt, że rok wcześniej wydano na ten cel aż 20 mln zł oraz planowane na ten rok kosztowne inwestycje. Wśród tych ostatnich znajduje się zakup taboru z Programu Szwajcarskiego dla linii Malbork – Grudziądz. Cztery nowe autobusy szynowe mają kosztować ponad 46 mln zł. Kwota wydatków na przygotowanie tego projektu wyniosła 43 tys. zł.

Nowy tabor zostanie dostarczony w połowie roku. W dalszych planach jest też rewitalizacja biegnącej tą trasą linii 207.

– Zakładamy, że dopuszczalna maksymalna prędkość na odcinku Grudziądz - Malbork będzie wynosiła 120 km/h – mówi Karol Jakubowski z biura promocji PKP PLK. – Aktualnie przeprowadzamy proces oceny przedmiotowej dokumentacji.

Władzom samorządu zależy na tym, aby tę inwestycję rozpoczęto jak najszybciej. Wszystko w tej kwestii zależeć jednak będzie od realizacji nowego Regionalnego Programu Operacyjnego. A RPO Pomorskiego przewiduje równy podział na inwestycje drogowe i kolejowe.

– Zarówno na kolej, jak i na drogi zostanie przeznaczone po 128,6 mln euro – zaznacza Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Podczas zorganizowanej w styczniu konferencji prasowej wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski podkreślił, że urząd marszałkowski w następnych latach będzie dalej mocno stawiać na rozwój kolei. Już zapowiedziano plany wydłużenia linii 250 z Rumi do Wejherowa, co usprawniłoby połączenia SKM. Koszt tej inwestycji to ok. 1 mld zł.