Transport miejski Wszystkie Jazzy Duo już na torach Gdańska

Wszystkie Jazzy Duo już na torach Gdańska

30 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dziś na gdańskie tory tramwajowe wyjechały wszystkie z dostarczonych pojazdów Jazz Duo 128NG. Pojazdy obsługiwały trasę linii nr 6. W rolę motorniczego wcielił się  symbolicznie prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz, a towarzyszył mu prezes ZKM Gdańsk Jerzy Zgliczyński.

Fot. Pesa

Najnowszy tramwaj Pesy Bydgoszcz Jazz Duo jest całkowicie niskopodłogowy, dwukierunkowy w konfiguracji pięć członów na trzech wózkach. Jak tłumaczy producent, zastosowane w nim rozwiązania techniczne są wypadkową wieloletnich doświadczeń zebranych w czasie eksploatacji pojazdów pierwszej, drugiej i trzeciej generacji oraz oczekiwań obecnych klientów eksploatujących pojazdy produkcji Pesy.

W pojeździe zastosowano nowoczesny design nawiązujący do pojazdów kolejowych z rodziny Link. Wszystkie wózki posiadają niezależnie prowadzone koła bez połączenia klasycznymi osiami co korzystnie wpłynie na ukształtowanie podłogi, która na całej powierzchni tramwaju jest płaska bez żadnych wzniosów, a dwa stopnie usprężynowania wózków gwarantują wysoki komfort podróżowania. W dwóch skrajnych wózkach każde koło jest napędzane, wózek środkowy jest wózkiem tocznym.

Wysokość podłogi w strefie wszystkich wejść, mierzona od poziomu główki szyny, wynosi 350mm co ułatwia dostęp i korzystanie z komunikacji publicznej osobom starszym i niepełnosprawnym. Dla każdego kierunku jazdy przy pierwszym wejściu z drzwiami dwustrumieniowymi, licząc od strony kabiny motorniczego, tramwaj wyposażony jest w odpowiednio oznakowaną platformę dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Zastosowanie dla każdego kierunku jazdy 6 drzwi - 4 dwustrumieniowych i 2 jednostrumieniowych zapewnia szybką i płynną wymianę pasażerów na przystankach. Przedział pasażerski wyposażony jest w skuteczny układ klimatyzacji. System informacji pasażerskiej oprócz tablic kierunkowych czołowych i bocznych składa się z zestawów ekranów LCD, na których dodatkowo będzie można emitować zdjęcia, plansze i filmy reklamowe.

Tramwaj na obu końcach posiada całkowicie wydzielone, klimatyzowane kabiny motorniczego wyposażone w ergonomiczny pulpit sterowniczy z centralnym terminalem komputerowym czyni ten tramwaj przyjaznym także dla obsługi. Pojazd wyposażony jest w mikroprocesorowe sterowanie i diagnostykę on-line obejmującą wszystkie obwody i podzespoły tramwaju decydujące o bezpieczeństwie pracy wagonu z rejestracją zdarzeń w czasie rzeczywistym i zapamiętywaniem stanów awaryjnych. Informacje potrzebne dla prawidłowej obsługi pojazdu przez motorniczego są wyświetlane w postaci komunikatów i sygnalizacji świetlnej na terminalu komputerowym w centralnym miejscu pulpitu.

Tramwaj posiada układ napędowy z zastosowaniem silników trójfazowych prądu przemiennego zasilanych z falowników skonstruowanych w technologii IGBT ze sterowaniem mikroprocesorowym i funkcją umożliwiającą rekuperację energii elektrycznej i gromadzoną w zasobnikach energii tzw. superkondensatorach podczas hamowania elektrodynamicznego. W przypadku zaniku napięcia w sieci trakcyjnej układ napędowy umożliwi zjazd tramwaju przy zasilaniu z baterii akumulatorów celem np. awaryjnego zjazdu ze skrzyżowania. Układ sterowania wykrywa i likwiduje poślizgi podczas rozruchu i hamowania z wykorzystaniem dostępnych systemów hamowania oraz układu piasecznic.