PLK: pociągi odjadą z Fabrycznego jeszcze w 2015 roku

PLK: pociągi odjadą z Fabrycznego jeszcze w 2015 roku

13 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Budowa podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna wkracza w ostatnią fazę. Wkrótce wykonawca rozpocznie układanie torów oraz roboty wykończeniowe. Według założeń PKP PLK, pierwsze pociągi mają dotrzeć na nowy dworzec pod koniec roku. Jednakże prace przy tzw. miejskiej części inwestycji będą trwać jeszcze w 2016 r.

Fot. Rafał Wilgusiak

Główny inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe planuje, że pierwsze pociągi na nowy dworzec dotrą w ostatnich miesiącach 2015 roku, kiedy rozpocznie się okres testów i prób eksploatacyjnych. Niestety, nie można nic dobrego powiedzieć o budowie dróg wokół dworca, którą w dużej mierze przyblokował Enkev. Firma produkująca materace wciąż nie chce opuścić gruntu zajmującego jedną piątą obszaru nowej Łodzi Fabrycznej. Spór o to trwa już kilka lat, chociaż - według zapowiedzi urzędu miasta - zbliża się ku końcowi. Niemniej, Zarząd Dróg i Transportu przyznał oficjalnie, że zakres prac, jakie pozostały do wykonania przy budowie układu drogowego, jest tak duży, że część z nich będzie prowadzona jeszcze w 2016 r. Jest to poważny problem, gdyż nawet jeśli dworzec kolejowy powstanie w terminie, to Fabryczny może nie zostać dopuszczony do użytku ze względu na niedokończony układ drogowy będący nieodłącznym elementem całej inwestycji.

Finisz prac na podziemnym dworcu

Pomimo powyższych trudności rok 2015 na budowie nowego dworca Łódź Fabryczna będzie okresem jeszcze bardziej wytężonej pracy niż w poprzednich latach. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku.

Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie centralną częścią węzła przesiadkowego gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, autobusy dalekobieżne i tramwaje. Przesiadki będą wygodne, bo droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km.

Na perony będzie można dostać się ruchomymi schodami. Będą też windy – stacja będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Na dworcu pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.

Na wiosnę pierwsze tory

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2015 roku skończą się prace nad główną halą dworca gdzie będą poczekalnie, kasy i pomieszczenia przeznaczone m.in na sklepy. Wykonawca będzie prowadził prace przy budowie czterech peronów w podziemnej, najniższej części stacji. Wkrótce rozpocznie się również układanie pierwszych torów – najpierw na stacji, a na wiosnę w gotowym tunelu biegnącym w stronę Łodzi Widzewa.

Światło słoneczne na peronach 16 metrów pod ziemią

Gotowa jest już konstrukcja zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Do połowy roku zakończy się budowa środkowego zadaszenia, które umożliwi dotarcie światła słonecznego na poziom 16 metrów pod ziemią gdzie znajdą się perony. Trwają również prace nad wschodnim budynkiem, z którego będzie można dostać się do podziemnej hali od wschodu. W tym miejscu pasażer zobaczy replikę fasady dawnego dworca Łódź Fabryczna, która będzie podpierała dach.

Faliste kształty dachów to najbardziej charakterystyczny element nowo powstającego budynku. Wszystkie trzy zostaną pokryte 10 tysiącami paneli, z których znaczna część jest wykonana ze szkła. Kolejne  miesiące będą przeznaczone na prace wykończeniowe jak tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie wszystkich instalacji.

Z nowej stacji, z której docelowo będzie mogło skorzystać kilkaset tysięcy pasażerów dziennie pociągi dojadą m.in. do Warszawy. Czas przejazdu najszybszych pociągów do stolicy nie przekroczy 70 minut.

Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum  Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. to ponad 1,75 mld zł brutto.  PKP Polskie Linie Kolejowe finalizują prace nad zapewnieniem dofinansowania inwestycji z środków UE.