Wysokie tempo prac przy modernizacji Rail Baltica

Wysokie tempo prac przy modernizacji Rail Baltica

13 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Roboty na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne), jak informuje PKP PLK, nabierają tempa. Trwa układanie torów, instalowana jest nowa sieć trakcyjna. Pasażerowie już obserwują montaż oświetlenia, nagłośnienia, elektronicznych tablic informacyjnych, ławek i wiat na 11 z 38 peronów przeznaczonych do remontu.

Wysokie tempo prac przy modernizacji Rail Baltica
Fot. PKP PLK

Modernizacja obejmuje m.in. 66 km linii kolejowej, wymianę 156 km torów oraz łącznie 183 km nowoczesnej sieci trakcyjnej. Ułożono już ponad 25 km nowych torów, budowana jest sieć trakcyjna oraz 16 obiektów inżynieryjnych. Na trasie powstaje nowy przystanek osobowy Warszawa Mokry Ług . Będzie dodatkowa para torów do stacji Wołomin.

W ramach inwestycji 60 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, przepusty i wiadukty kolejowe oraz przejścia dla zwierząt, przejdzie gruntowną modernizację. Obecnie trwają intensywne prace przy zabudowie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym –położono 90 proc. kabli na odcinku Wołomin – Tłuszcz – Łochów – Sadowne. Zmodernizowana infrastruktura pozwoli prowadzić ruch kolejowy z prędkością do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.

Na stacji Tłuszcz trwa demontaż torów, rozpoczęła się rozbiórka peronów oraz wiat peronowych. W ich miejscu powstaną trzy perony wyspowe, dwa z nich o długości 400 m, jeden – 200 m. Demontowana jest kładka, którą zastąpi nowobudowane podziemne przejście dla pieszych.

Kompleksową modernizację przejdzie łącznie 38 nowych peronów. Obecnie istniejące perony wyspowe zostaną zastąpione zewnętrznymi. Już teraz roboty budowlane trwają na 11 obiektach m.in. w miejscowościach Chrzęstne, Urle i Barchów. Wszystkie wyposażone będą w elementy małej architektury: wiaty, ławki, oświetlenie, elektroniczne wyświetlacze do prezentacji komunikatów oraz system nagłaśniający.

Po ukończeniu prac na odcinku Warszawa – Białystok zwiększy się przepustowość linii dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba połączeń. Całkowity koszt projektu wynosi 2 mld zł, z czego 75 proc dofinansuje Unia Europejska.