Karnowski: liczy się efektywność ekonomiczna

Karnowski: liczy się efektywność ekonomiczna

16 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes PKP S.A. Jakub Karnowski przekonuje w tekście swojego autorstwa na łamach „Rzeczpospolitej”, że spółki kolejowe podlegają dokładnie takim samym mechanizmom oddziaływania rynku jak inne podmioty gospodarcze.

Fot. PKP S.A.

„Konkurencja zwiększa presję na dalsze działania restrukturyzacyjne. Spółki działające na rynku kolejowym podlegają dokładnie takim samym mechanizmom oddziaływania rynku jak inne przedsięwzięcia gospodarcze. Realizując zadania wynikające z umów z administracją publiczną, kolej powinna być oceniana z perspektywy jej efektywności ekonomicznej” - pisze w „Rzeczpospolitej” Jakub Karnowski.

Szef PKP S.A. podkreśla, że w dzisiejszych czasach do kolei należy podchodzić jak do normalnego przedsięwzięcia ekonomicznego, a ogromny majątek skupiony w aktywach kolejowych spółek powinien być odpowiednio wykorzystany.

„Współpraca z ministerstwem lub samorządami w ramach umów publicznych na świadczenie usług przewozowych nie zmienia komercyjnego charakteru tej działalności. Zasadność i efektywność jej funkcjonowania musi być oceniana z perspektywy ekonomicznej. Zaniechanie weryfikacji biznesowej prowadzi do nagromadzenia nieefektywności, spadku jakości i ilości oferowanych usług” - pisze Karnowski. I jako przykład przywołuje tu sytuację Przewozów Regionalnych, które w okresie 2005-2011 straciły ponad 30 mln pasażerów.

Prezesa PKP S.A. odwołuje się również do komercjalizacji dworców jako przykładu urynkowienia kolei.

„W ostatnim okresie nastąpił ogromny postęp w zagospodarowaniu dworców. W latach 2012–2015 PKP S.A. wyda 1 mld zł na modernizację tych obiektów. Od 2012 r. do końca 2014 oddano do użytku aż 63 zmodernizowane dworce, gdy w okresie 2000–2011 jedynie 14 budynków” - chwali aktywność PKP S.A. jej prezes.

Według Jakuba Karnowskiego atrakcyjność branży kolejowej z roku na rok jest coraz większa. O podnoszeniu standardów zarządzania koleją świadczyć ma zakup Pendolino, większe nakłady inwestycyjne w infrastrukturę torową, czy udany debiut PKP Cargo.

Przestrzega zarazem, że utrzymywanie nieefektywności prowadzi jedynie do ograniczania i pogorszenia jakości oferty.

„Odnalezienie równowagi pomiędzy finansowaniem nierentownych usług a dostępnością kolei jako środka transportu jest zadaniem organizatora przewozów, czyli administracji publicznej” - pisze Jakub Karnowski.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Ochojska nie weszła do Pendolino, poleciała LOT-em Ochojska nie weszła do Pendolino, poleciała LOT-em
Następny artykuł Mniej pasażerów w pociągach z Rosji do Finlandii Mniej pasażerów w pociągach z Rosji do Finlandii