PKM: montaż masztów GSM-R wzdłuż linii

PKM: montaż masztów GSM-R wzdłuż linii

25 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na linii PKM zainstalowany zostanie zamontowany system sterowania ruchem ERTMS, który odpowiada za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Jest to unijny wymóg dla wszystkich nowo budowanych linii kolejowych.

Fot. PKM

Z uwagi na to, że w tym systemie sterowanie ruchem odbywa się poprzez stałą dwukierunkową wymianę informacji, komunikacja radiowa pomiędzy pociągiem a systemem sterowania ruchem kolejowym odbywać się będzie za pomocą systemu GSM-R.

Na linii PKM zbudowanych zostanie łącznie 6 wież do transmisji GSM-R. Cztery z nich będą miały wysokość 32,5 m, jedna 22,5 m (w okolicach bocznicy przy lotnisku). Najwyższa – 48 m – jest – stojąca już od kilku dni wieża w okolicach dawnego poligonu na Jasieniu.

Lokalizacja poszczególnych masztów oraz ich ilość i wysokość zostały wytypowane przez ekspertów w taki sposób, żeby zapewnić pełne pokrycie systemem GSM-R całej linii PKM. Jest to bardzo istotne, ponieważ ukształtowanie terenu w Gdańsku, a w szczególności liczne wzgórza i wąwozy nie pozostają bez wpływu na tego typu łączność. System GSM-R, jest systemem łączności kierunkowej. Oznacza to, że wiązka sygnału przekazywana jest kierunkowo pomiędzy masztami, a znajdujące się pomiędzy nimi przeszkody terenowe mogą doprowadzić do zakłóceń w przepływie sygnału.

Wybrane lokalizacje 6 masztów GSM-R na linii PKM są optymalne dla tego systemu łączności i umożliwiają zalogowanie pociągu do systemu zarządzania ruchem kolejowym przy maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku linii.