Pięć nowych pociągów Impuls wzbogaci w tym roku tabor Kolei Dolnośląskich. Dzięki inwestycji przewoźnik uruchomi połączenie z Wrocławia do Rawicza oraz wzmocni ofertę na dotychczasowych odcinkach. – W uruchomieniu połączenia do Rawicza upatrujemy szansy na powtórzenie sukcesu linii Wrocław-Węgliniec – mówi Piotr Rachwalski, prezes KD.
Pociągi będą mogły rozwijać maksymalną prędkość 160 km/h dzięki temu, że nowe połączenie obejmie fragment wyremontowanej linii kolejowej E59.
– Pasażerowie, w tym mieszkańcy Rawicza, Żmigrodu i Obornik Śląskich, pokonają trasę w krótkim czasie i komfortowych warunkach. Impulsy to nowoczesne pociągi o wysokim standardzie – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa, który odpowiada za transport kolejowy.
Zakupione pojazdy to unowocześniona wersja Impulsów, które spółka wprowadziła na trasy Dolnego Śląska blisko dwa lata temu.
– Połączenie do Rawicza traktujemy całościowo jako nową usługę. Kompleksowość oferty na tej trasie polega na połączeniu wyremontowanej infrastruktury kolejowej oraz nowoczesnych pociągów, które za jej pośrednictwem w pełni wykorzystają swoje możliwości – mówi Piotr Rachwalski. W uruchomieniu tego połączenia upatrujemy szansy na powtórzenie sukcesu linii Wrocław - Węgliniec. Na tamtej trasie po wprowadzeniu nowych pojazdów zwiększyliśmy liczbę obsługiwanych pasażerów. W sumie w ciągu roku niemal podwoiliśmy wyniki – dodaje prezes Kolei Dolnośląskich.
– Inwestycja realizowana przez samorządowego przewoźnika jest kolejnym elementem na drodze do celu strategicznego, jakim jest stworzenie jednego z czołowych przewoźników kolejowych w kraju – podkreśla Jerzy Michalak. Między innymi dlatego samorząd województwa dolnośląskiego nie przystąpił do porozumienia ws. restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Niewykluczone, że Koleje Dolnośląskie całkowicie zastąpią PR.
Połączenie do Rawicza zostanie uruchomione w grudniu wraz z wejściem w życie nowego kolejowego rozkładu jazdy. Jednak pierwsze z nowych pociągów zostaną dostarczone do Kolei Dolnośląskich już w drugiej połowie tego roku i będą obsługiwały połączenia relacji: Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra oraz Wrocław - Legnica - Węgliniec.
Przypomnijmy, że koszt zakupu jednego pociągu Impuls to ponad 19 mln zł brutto. W sumie wartość nowej inwestycji wyniesie ponad 96 mln zł. Dofinansowanie do zakupu pojazdów w kwocie bliskiej 44 mln zł Koleje Dolnośląskie pozyskały samodzielnie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowę w tej sprawie przedstawiciele spółki podpisali 23 lutego w Warszawie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, instytucją pośredniczącą między beneficjentami a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju w przyznawaniu dofinansowania. Pozostałą część kwoty inwestycji uzupełnią środki z kredytu zaciągniętego przez Koleje Dolnośląskie.