We wtorek, 3 marca zmieni się organizacja ruchu wokół stacji, a obsługa podróżnych zostanie przeniesiona do dworca tymczasowego. W obiekcie znajdą się kasy biletowe (PKP Intercity, Kolei Śląskich i PKS), poczekalnia, toalety oraz pomieszczenia usługowe dla podróżnych. Pojawi się również system wizualnej i słuchowej informacji pasażerskiej.
Obiekt zostanie zlokalizowany przed budynkiem dotychczasowego dworca, w miejscu istniejącej wiaty PKS.
Oprócz przeniesienia obsługi pasażerskiej do dworca tymczasowego, podróżnych czekają też zmiany na stacji kolejowej. Hala główna dworca zostanie zamknięta, a podróżni będą kierowani do przejścia tymczasowego wewnątrz dworca, skąd będzie można dotrzeć do tunelu głównego oraz dalej na perony i na drugą stronę miasta. W związku ze zbliżającymi się pracami w obszarze infrastruktury peronowo-torowej, z użytku będą wyłączane niektóre z peronów. Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia, na terenie dworca i peronów rozwieszone zostaną informacje o zmianach rozkładu i zmianach w komunikacji pieszej. Dworzec zostanie oznakowany specjalnymi żółtymi tablicami ułatwiającymi zlokalizowanie najważniejszych punktów na terenie obiektu, a zapowiedzi megafonowe będą nadawane z większą częstotliwością. Wsparciem pasażerom służyć będą również mobilni informatorzy.
– Dzięki inwestycji dworzec w Gliwicach będzie nowoczesny i bardziej funkcjonalny. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, w posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Obniżona będzie część okienek kasowych. W budynku pojawią się również windy, dzięki którym będzie można dostać się na wyższe kondygnacje – mówi Grzegorz Tomaszewski, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP S.A.
Na dworcu pojawią się nowoczesne elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, a dotychczasowy system informacji głosowej będzie wymieniony. Rozbudowany zostanie również system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS (system inteligentnego zarządzania budynkiem).
Oprócz przebudowy budynku dworca, w ramach inwestycji przebudowane zostaną perony i tunele. Powstaną tam windy i schody ruchome oraz nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.
Zakończenie przebudowy dworca planowane jest na IV kwartał 2015 r. Prace w obszarze infrastruktury peronowo-torowej zakończą się natomiast w II kwartale 2016 r.
Wartość całego projektu to ok. 156 mln zł. Projekt dofinansowany jest ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jeszcze w tym roku w ramach programu modernizacji dworców kolejowych PKP S.A. zamierza oddać do użytku ponad 20 odnowionych obiektów.