We wrześniu powrót pociągów z Krakowa do Balic

We wrześniu powrót pociągów z Krakowa do Balic

04 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

We wrześniu br. z centrum Krakowa do Miedzynarodowego Portu Lotniczego Balice dojedziemy koleją w 20 minut. Pasażerowie będą mogli także skorzystać z trzech nowych przystanków na trasie.

Fot. Rafał Wilgusiak

Budowa połączenia kolejowego stolicy Małopolski z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Balicach rozpoczęła się od rozbiórki starego przystanku Kraków Balice. Nowy powstaje w bezposrednim sąsiedztwie terminalu. Obiekt – podobnie jak pozostałe na trasie – będzie wyposażony w wiaty, elementy małej architektury, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej.

‒ Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Jesteśmy zaangażowani na całym odcinku z Krakowa Głównego do Balic. Planujemy zakończenie robót pod koniec wakacji ‒ mówi Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych. ‒ Co ważne, aby linia do Balic nie zakłócała ruchu pociągów między Krakowem a Katowicami, tory na lotnisko zaplanowano tam, gdzie nie kolidują one z tą trasą.

W ramach inwestycji powstają także trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka. Dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mieli łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów, a wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

‒ Stan zaawansowania prac wynosi ok. 60 proc. Wykonaliśmy istotne roboty związane z obiektami inżynieryjnymi, takimi jak przejścia dla zwierząt, mosty, wiadukty. Dwa takie obiekty znajdują się już pod dwoma torami, a trzy z nich jeszcze pod jednym torem. Do wykonania został układ torowy na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki. Kończymy prace związane z budową nasypów i ścian oporowych. Natomiast na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Balice, jak tylko wykonamy wspomniane obiekty inżynieryjne pod drugim torem, to pozostanie już tylko dokończenie budowy peronów na trzech nowych stacjach, elektryfikacja linii i zabudowa urządzeń srk ‒ informuje dyrektor projektu PKP PLK.

Warto też dodać, że na trasie Kraków Mydlniki - Kraków Balice kursują pociągi do bazy paliw PKN Orlen. W związku z tym prace są prowadzone, tak aby nie blokować dojazdu do bocznicy tego koncernu naftowego. Aby ruch był prowadzony sprawnie zastosowano m.in. 30 różnego rodzaju rozjazdów, które dostarczyło KZN Bieżanów.

Urszula Podraza, rzecznik lotniska w Balicach, przekonuje, że największą zaletą nowego przystanku Kraków Balice będzie zadaszenie i połączenie peronu kładką z terminalem, co pozwoli pasażerom suchą nogą dotrzeć z Krakowa Głównego do samolotu.

PKP PLK odpowiadają za budowę torów i peronu, natomiast Międzynarodowy Port Lotniczy za pozostałą architekturę - włącznie z usytuowanym poziom wyżej łącznikiem, do którego dostaniemy się windą lub klatką schodową.

‒ Z pewnością nowoczesny przystanek przyczyni się do zwiększenia liczby pasażerów. Należy pamiętać, że liczba podróżnych korzystających z usług lotniska jest pochodną dobrego skomunikowania. Połączenie kolejowe z centrum miasta będzie dużym udogodnieniem, gdyż już wcześniej znaczna część osób korzystała z tej formy transportu. Szacujemy, że prace leżące w naszej gestii zostaną wykonane już w lipcu – podkreśla Urszula Podraza.

Pociągi będą kursować z prędkością 80 km/h (dotychczas było to 40 km/h). Zwiększy się również częstotliwość odjazdów składów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracynej: z 30 do 15 minut.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Opóźnienia pociągów przez remonty linii? Opóźnienia pociągów przez remonty linii?
Następny artykuł Pendolino superpunktualne? Pendolino superpunktualne?