Szwajcarski producent taboru wraz z firmą ABB przeprowadzą modernizację floty pojazdów wysokich prędkości szwedzkiej kolei państwowej SJ, uznawanych za jedne z najwygodniejszych na świecie.
36 składów X2000 trafiło do eksploatacji 25 lat temu. W wyniku modernizacji pojazdy otrzymają nowe elektryczne wyposażenie od ABB. Stadler Rail wykona zaś prace montażowe, które będą realizowane w Szwecji. Udział Stadlera w kontrakcie wynosi 24 mln franków szwajcarskich.
Jürg Gygax, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialny za obszar serwisu w Stadler Rail, powiedział, że to zadanie jest kamieniem milowym dla działalności serwisowej firmy. Usługi serwisowe Stadler Rail oferowane są również na Węgrzech, we Włoszech, w Algierii, Austrii, Norwegii, Niemczech, Szwajcarii, Holandii oraz w Polsce.
Pociąg wysokich prędkości X2000 został zbudowany pod koniec lat 80. ubiegłego wieku przez firmę ASEA (jedną z poprzedniczek ABB). Cechuje go wysoki komfort i przestronność, a także jakość serwisu, między innymi dzięki wykorzystaniu znacznie szerszego, w porównaniu ze stosowanym w Europie kontynentalnej, pudła wagonu. Pojazdy obsługiwały początkowo trasę Sztokholm – Göteborg, następnie także inne trasy dalekobieżne.
Modernizacji poddanych zostanie 36 pojazdów, będących obecnie w połowie swojego cyklu życia. Składy tworzą: lokomotywa, cztery wagony pasażerskie oraz wagon bistro i wagon sterowniczy. Pociągi zostaną wyposażone w nowe podsystemy, takie jak prostowniki, transformatory, przetwornice,a także nowe stanowiska maszynisty. Wyposażenie dostarczy firma ABB.
Stadler Rail, w nowej lokalizacji w Szwecji, zajmie się demontażem istniejących komponentów, montażem nowego wyposażenia oraz statycznym uruchomieniem pojazdów. Dzięki przeprowadzonej modernizacji znacznie zwiększy się niezawodność
i dostępność pociągów. X2000 otrzymają między innymi nowy system informacji pasażerskiej. Będą także zużywać znacznie mniej energii.
Producent taboru utworzy w nowej lokalizacji 50 – 60 nowych miejsc pracy.
We wszystkich lokalizacjach, gdzie Stadler świadczy usługi serwisowe, firma ma najwyższe wskaźniki dostępności pojazdów. Liderem pod tym względem jest flota kolei Westbahn w Linz, której dostępność wynosi 99,7 proc. - wszystkie 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS, będących w posiadaniu Westbahn, wykonuje codzienną pracę przewozową.
Stadler oferuje ponadto szerokie spektrum drobnych prac serwisowych wykonywanych przez mobilne zespoły na podsystemach i pojazdach, jak również obszerne naprawy poważnych uszkodzeń powypadkowych. W tym zakresie firma opiera się na swoim długoletnim doświadczeniu.