W 2014 roku Grupa Kapitałowa Newag wypracowała 78,4 mln zł zysku netto realizując tym samym 98,9 proc. wyników prognozowanych w prospekcie emisyjnym. EBITDA wyniosła 136,7 mln zł i jest o 67,2 proc. wyższa w porównaniu do roku 2013.
Wartość przychodów ze sprzedaży osiągnęła rekordowy w historii Newagu poziom i zamknęła się w kwocie 900,6 mln zł, z czego 897,2 mln zł pochodziło z tytułu sprzedaży produktów, a 3,4 mln zł ze sprzedaży towarów i materiałów.
W stosunku do 2013 r. przychody były wyższe o 32,3proc. (tj. 220,1 mln zł).
Największe odchylenie w stosunku do prognozy zanotowano w zakresie wartości przychodów ze sprzedaży -18,88 mln zł. Sporządzając prognozę Grupa założyła sprzedaż 11 pojazdów Impuls 31WE Zachodniej Grupie Zakupowej. Zamawiający zaplanował odbiór 4 pojazdów w 2015 r. Powstała luka została w znacznej części zniwelowana dzięki umowie na dostawę 6 Impulsów 36WEa Kolejom Dolnośląskim, która została zrealizowana w 2014 roku.
Pomimo mniejszej wartości przychodów wypracowany zysk netto jest tylko o 1,1 proc. niższy od prognozowanego. Jest to efekt niższych od zakładanych kosztów wytworzenia sprzedanych produktów (w tym kosztów pośrednich). EBITDA przekroczyła prognozową wartość o 173 tys. zł.
Istotnie zmniejszone zostało również krótkoterminowe zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek - o 186,4 mln zł w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Najważniejsze kontrakty
W 2014 roku Grupa Kapitałowa Newag zawarła umowy na łączną kwotę 520 mln zł, w tym m.in. 3 duże umowy na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszą z nich z Kolejami Dolnośląskimi na dostawę 6 nowoczesnych, trójczłonowych pojazdów szynowych o wartości 66,2 mln zł netto.
Drugi, największy w ubiegłym roku kontrakt podpisany został z Kolejami Mazowieckimi, które zamówiły w Newagu 12 pięcioczłonowych Impulsów o wartości 209 mln zł netto.
Trzecia istotna umowa dotyczy dostawy sześciu nowych EZT dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Wartość umowy netto to 79,86 mln zł.
Badania i rozwój
W minionym roku rodzina EZT serii Impuls powiększyła się o pojazdy trójczłonowe spełniające wymagania Interoperacyjności (TSI).
W związku z realizacją kontraktu na dostawę 12 jednostek dla Kolei Mazowieckich pod koniec roku zakończyły się prace projektowe nad pięcioczłonową wersją EZT
Impuls 45WE. Dzięki temu projektowi od 2015 r. Newag w ofercie posiadał będzie niskopodłogowe EZT-y w konfiguracjach od dwu do sześcioczłonowej. Podobnie jak przy dolnośląskich jednostkach Impuls 36WEa, również Impulsy 45WE spełniać będą wymagania Interoperacyjności (TSI).
NEWAG Gliwice prowadził prace związane z przeprowadzaniem procesu certyfikacji na zgodność z TSI lokomotywy Griffin.