Transport miejski Warszawiacy chętniej wybierają transport szynowy

Warszawiacy chętniej wybierają transport szynowy

25 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej najchętniej korzystają z komunikacji miejskiej poruszającej się po szynach. Ponad połowa z nich wybiera pociąg, metro lub tramwaj. Tym samym rola autobusów przestaje być dominująca.

Fot. Adam Brzozowski

Liczby nie kłamią. Jak wynika z danych udostępnionych przez Zarząd Transportu Miejskiego prawie co czwarty mieszkaniec Warszawy korzystający z komunikacji miejskiej wybiera Tramwaje Warszawskie (23 proc.). Z usług Kolei Mazowieckich i Metra Warszawskiego korzysta taki sam odsetek podróżnych (po 11 proc.), a 6 proc. jeździ Szybką Koleją Miejską. Pomimo dużego obłożenia pociągów Warszawskiej Kolej Dojazdowej, ten środek lokomocji (z racji ograniczonego zasięgu) wybiera zaledwie 0,69 proc. wszystkich osób podróżujących transportem publicznym w stołecznej aglomeracji.

Zważywszy na oficjalne plany transportowe ratusza, obejmujące odnowę taboru oraz budowę i remont 16 km torowisk (kosztem 2,2 mld zł), można śmiało stwierdzić, że autobusy, odpowiedzialne (na równi z samochodami) za zanieczyszczanie środowiska miejskiego, znajdują się w odwrocie. Warto zaznaczyć, że oprócz dalszej rozbudowy sieci metra, nadchodzi nowa fala tramwajowa. I to nie tylko w Warszawie, ale też w innych miastach Polski.

Przy okazji danych dotyczących struktury przewozowej, stołeczny ZTM opublikował szereg ciekawych informacji z zakresu organizacji komunikacji miejskiej, w tym m.in.: szczegółową charakterystykę linii, gęstość tras komunikacyjnych, liczbę pojazdów w ruchu, liczby „wyjeżdżanych” przez komunikację kilometrów, czy lokalizacje wydzielonych pasów dla komunikacji zbiorowej. Nie zabrakło też danych dotyczących zmian w komunikacji, czyli podsumowania dotyczącego liczby zmian wprowadzonych z danym miesiącu oraz przyczyn ich wprowadzenia.

Poza tym, w publikacji ZTM można znaleźć mnóstwo informacji dotyczących realizacji przewozów takich jak: statystyka punktualności, jakość wykonywanych usług przewozowych, zestawienie tematyki skarg pasażerów, liczba odnotowanych zdarzeń związanych z komunikacją miejską takich jak np. kolizje czy awarie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Studenckie podróże z PKP Intercity Studenckie podróże z PKP Intercity
Następny artykuł Pro Kolej: przejazdy kolejowe to też problem drogowców Pro Kolej: przejazdy kolejowe to też problem drogowców