Dolnośląskie: PKP zbywa dworce i nieruchomości

Dolnośląskie: PKP zbywa dworce i nieruchomości

27 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP S.A. zarobiły w ubiegłym roku 9,2 mln zł ze sprzedaży nieruchomości na Dolnym Śląsku, z czego ponad 4,4 mln zł przychodu spółka odnotowała z tytułu zbycia dworców. Jednocześnie kolej inwestuje w modernizacje obiektów, które służą podróżnym.

Fot. PKP S.A.

W ostatnich dwóch latach Polskie Koleje Państwowe S.A. przeznaczyły 238 mln zł na inwestycje dworcowe w województwie dolnośląskim. W tym roku do użytku oddano już dworce w Obornikach Śląskich (koszt modernizacji 4,5 mln zł) i Jaworzynie Śląskiej (ok. 5 mln zł). W 2014 r. udostępniono obiekty w Brzegu Dolnym i Legnicy. Jednak najwięcej środków pochłonęła najważniejsza inwestycja w regionie, czyli modernizacja dworca Wrocław Główny. Prace, trwające w okresie 2010-2012, kosztowały w sumie 324 mln zł.

Jednocześnie PKP S.A. odnotowały znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży nieruchomości na Dolnym Śląsku. Jeszcze w latach 2010-2011 wynosiły one 16,6 mln zł, aby w latach 2012-2014 wzrosnąć o 73 proc. do poziomu 61 mln zł. Tylko w roku ubiegłym kolej zbyła 48 nieruchomości (działki, budynki), z czego 21 dworców wyłączonych z eksploatacji (w ramach akcji „Dworzec na własność”) i 21 lokali mieszkalnych (w ramach programu „Tanie Mieszkanie”).

Wśród rekordowych transakcji, do jakich doszło w ostatnich latach są Wrocław Braniborska - przychód w wysokości 12,6 mln zł, Wrocław Sucha - 15,25 mln zł, Legnica Stacyjna - 3,3 mln zł Mrozów - 1 mln zł. Na liście do sprzedania pozostało jeszcze wiele atrakcyjnych nieruchomości np. we Wrocławiu (przy ul. Dyrekcyjnej i ul. Hermanowskiej).

PKP S.A. posiadają jeszcze ponad 250 dworców, z których tylko 61 pozostaje czynnych. Jednym z priorytetów spółki jest zagospodarowanie małych i średnich dworców kolejowych, zbędnych z punktu widzenia działalności prowadzonej przez podmioty z Grupy PKP. Sposób ich zagospodarowania ma być optymalny z punktu widzenia interesów kolei, organizacji publicznego transportu zbiorowego i oczekiwań społeczności lokalnych. Warto zaznaczyć, że niektóre dworce w wyniku porozumień z PKP S.A. trafiają w ręce samorządów lokalnych, nierzadko nawet za symboliczną "złotówkę". W latach 2012-2014 miasta i gminy z Dolnośląskiego przejęły 21 dworców. Poza tym, władze lokalne wykazują spore zainteresowanie wykorzystaniem nieczynnych linii kolejowych. W ciągu ostatnich dwóch lat PKP S.A. przekazały w ten sposób 66,8 km linii w regionie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Awaria pociągu na linii średnicowej Awaria pociągu na linii średnicowej
Następny artykuł Tory i rozjazdy na Grochowie do modernizacji Tory i rozjazdy na Grochowie do modernizacji