Transport miejski Dwie dekady warszawskiego metra

Dwie dekady warszawskiego metra

07 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Równo 20 lat temu został uruchomiony pierwszy odcinek I linii metra od Kabat do Politechniki. O godzinie 12:30 pociągi metra, jeden w kierunku Politechniki, jeden w kierunku Kabat po raz pierwszy ruszyły w trasę.

Fot. metro.waw.pl

Przez ten okres składy podziemnej kolejki przewiozły około 1 900 000 milionów pasażerów przejeżdżając blisko 59 235 000 km.

Z okazji rocznicy, Metro Warszawskie zaprasza do obejrzenia specjalnie przygotowanej animacji, która będzie wyświetlana w Galerii Multimedialnej na stacji Świętokrzyska linii M2 w dniach od 7 do 28 kwietnia.

Metro w stolicy to, jak dotychczas, jedyny w Polsce system kolei podziemnej.

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały w latach 20. ubiegłego wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej, na najbardziej obciążonym kierunku północ - południe, która biegłaby od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód - zachód, łączącej Wolę z Pragą. W roku 1927 wykonano wiercenia geologiczne, a następnie opracowano projekt przejścia tunelu metra podbudowanym właśnie tunelem średnicowym PKP oraz połączenia stacji metra z Dworcem Głównym.

Kryzys gospodarczy na początku lat 30.zahamował te działania. Do prac studialnych nad projektem metra powrócono w roku 1938. Do września 1939 r. opracowano ogólne plany i profile dwóch linii metra, plany skrzyżowań tunelu z siecią wodociągową i kanalizacyjną, wykonano wstępne obliczenia konstrukcji tunelu i skrajni taboru oraz wstępne kosztorysy budowy. Większość tych materiałów zaginęła podczas Powstania Warszawskiego.

Po wojnie kilkukrotnie wracano do idei budowy metra, ale dopiero w styczniu 1982 r. podjęto decyzję o rozpoczęciu w następnym roku budowy I linii metra w Warszawie. Kilkudziesięcioletnią historię starań o metro w Warszawie zamyka data 15 kwietnia 1983 r. - symboliczny dzień wbicia pierwszego pala obudowy wykopu.

Zanim nastąpiły zasadnicze zmiany w ustroju politycznym i społecznym w naszym kraju, budowa metra musiała przeżyć okres wyjątkowo trudny. Już w 1985 r. ogłoszono oficjalnie przedłużenie cyklu budowy I linii o 2 lata, a pierwszego odcinka o rok. Dopiero zmiany gospodarcze i społeczne uzdrowiły stosunki na rynku budowlanym.

W zasadzie pod koniec 1994 r. I odcinek metra (odcinek metra długości 11 km, od stacji Kabaty do stacji Politechnika) był przygotowany do rozpoczęcia eksploatacji. W tym czasie pociągi rozpoczęły kursowanie wg. normalnego rozkładu tyle tylko, że nie woziły pasażerów. Jednakże pierwszy, oficjalny pociąg wyruszył na gotowy odcinek metra 7 kwietnia 1995 r.  Trzy lata później przekazany zostaje do ruchu następny odcinek metra długości 1,5 km do stacji Centrum. W 2000 roku do eksploatacji weszły nowe wagony metra firmy Alstom. Z kolei w 2008 roku podziemna kolej kursuje na całej trasie I linii metra od Kabat do stacji Młociny.

Obecnie warszawiacy mają do dyspozycji dwie linie metra. Pierwsza łączy południowy Ursynów i północne dzielnice z centrum miasta. Na początku marca otwarto centralny odcinek drugiej linii o długości ponad 6 kilometrów, który łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji.