W maju ruszy modernizacja linii nr 8?

W maju ruszy modernizacja linii nr 8?

13 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od dwóch lat powinniśmy jeździć po zmodernizowanej trasie z Warszawy do Radomia. Tak wynikało z planów PKP PLK z 2011 r. Według aktualnych przymiarek do rozpoczęcia prac na „ósemce”, jest szansa, że robotnicy wejdą na tory w maju.

Fot. Rafał Wilgusiak

Modernizacja linii nr 8 prowadzącej z Warszawy przez Radom i Kielce do Krakowa, na odcinku ze stolicy do Kielc miała zakończyć w 2013 r. Ponieważ to się nie udało, PKP PLK zadeklarowały później ukończenie modernizacji w 2015 r. Jak wiemy, inwestycja wciąż nie ruszyła, a kolejnym terminem zakończenia prac ma być rok 2020. O ile ruszą wreszcie prace na pierwszym odcinku: Warszawa Okęcie - Czachówek.

Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK informuje, że w marcu zarządca infrastruktury złożył 5 wniosków o pozwolenia budowlane dla tego odcinka. – W ciągu kilkunastu dni będziemy wiedzieli, czy wnioski trafiły do procedowania. Jeśli tak, to przystąpimy do podpisania umowy z wykonawcą prac, który zacznie przygotowywać plac budowy i rozbiórkę infrastruktury – opowiada Dutkiewicz.

Istnieje jednak ryzyko, że wnioski nie będą rozpatrywane, a wówczas inwestycja znowu zostanie zahamowana. Maciej Dutkiewicz jest jednak optymistą i twierdzi, na bazie doświadczeń PLK z ostatnich lat, że ryzyko jest niewielkie. Jeśli zaś plan zarządcy infrastruktury powiedzie się, to umowa z wykonawcą modernizacji będzie podpisana w drugiej połowie kwietnia. Prace na pierwszym odcinku linii potrwają 20 miesięcy.

Jeśli chodzi o kolejne odcinki trasy – od Czachówka do Warki oraz z Warki do Radomia, to sprawa jest bardziej skomplikowana. Rok temu PKP PLK zerwały umowę z projektantem modernizacji trasy ze względu na niezadowolające wykonanie projektów. Aktualnie przygotowywany jest nowy przetarg – tym razem na projekt i wykonanie prac modernizacyjnych, czyli w formule projektuj i buduj.

Jedynym przedsięwzięciem, zaplanowanym w ramach przebudowy linii nr 8, które nie jest zagrożone, jest modernizacja stacji Radom. Prace na stacji rozpoczęły się w styczniu i do dziś wykonano ok. 25 proc. inwestycji. Jej przebieg jest w ocenie PKP PLK zadowalający.

Rozpoczęcie modernizacji torów na trasie z Warszawy do Radomia będzie oznaczało zmianę organizacji ruchów pociągów na linii nr 8 już w drugiej połowie tego roku. PKP PLK zastanawiają się wspólnie z przewoźnikami, jak ułożyć rozkład jazdy, aby utrudnienia były jak najmniej uciążliwe dla podróżnych. Już dziś wiadomo, że w rozkładzie 2015-2016 pociągi TLK będą omijały linię nr 8 – ze stolicy do Krakowa przez Radom pojadą trasami okrężnymi (m.in. przez Koluszki i Dęblin).

Opóźniona modernizacja linii nr 8 zostanie sfinansowana przy udziale środków UE z perspektywy 2014-2020.