Pierwszy kontrakt z nowej perspektywy UE dla kolei

Pierwszy kontrakt z nowej perspektywy UE dla kolei

17 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym na trasie Rawicz – Czempiń. To pierwsza umowa, która pozwoli wykorzystać fundusze UE na lata 2014 – 20. Przebudowa tego odcinka zakończy modernizację połączenia stolic województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego. Pociągi na całej trasie pojadą z prędkością 160 km/h.

Fot. PKP PLK

Umowa o wartości 282 mln zł pozwoli na odcinku liczącym 70 km klasyczne urządzenia oparte o kable miedziane zastąpić nową technologią, którą będą światłowody i komputery wspomagające pracę dyżurnych ruchu odpowiadających za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wykonawca zajmujący się modernizacją przebuduje sześć nastawni. W Lesznie zbuduje lokalne centrum sterowania ruchem – skomputeryzowane centrum zarządzania ruchem kolejowym na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Wzdłuż torów położony zostanie światłowód o długości 150 km. Prace obejmą również montaż 212 nowych semaforów. Zadanie zrealizuje konsorcjum Bombardier Transportation (ZWUS) Polska i Krakowskie Zakłady Automatyki.

Z Poznania do Wrocławia w nieco ponad 1 godzinę

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na magistrali Poznań-Wrocław, liczącej blisko 170 km, budują nowe tory, perony, wiadukty i urządzenia sterowania ruchem na odcinku 95 km. Na odcinku dolnośląskim, między Wrocławiem a Rawiczem, prace skończą się w grudniu, a na odcinku Poznań-Czempiń – do końca 2015 r. zostanie zrealizowany maksymalny zakres robót.

Z wykorzystaniem nowych funduszy UE, na lata 2014-2020, PLK przeprowadzą przebudowę torów na ostatnim odcinku wymagającym modernizacji - z Czempinia przez Leszno do Rawicza. W 2020 r., po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godziny i 20 minut.

Unijne inwestycje za 10 mld zł

Modernizacja odcinka  z Czempinia przez Leszno do Rawicza zostanie sfinansowana przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).

– Korzystając z funduszy z unijnego instrumentu finansowego CEF w ramach pierwszego naboru wniosków wystąpiliśmy o finansowanie modernizacji linii kolejowych o łącznej długości 570 km. To siedem inwestycji o wartości ponad 10 mld zł. Prace będą dotyczyć najważniejszych linii kolejowych w Polsce, kluczowych dla dalszego budowania potencjału rozwoju transportu kolejowego w naszym kraju – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu, dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Oprócz prac między Poznaniem a Wrocławiem unijne fundusze pozwolą na realizację ostatniego etapu obecnie prowadzonej modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Pozostałe inwestycje w ramach CEF obejmą trasę Warszawa-Poznań, rozpoczną się także prace projektowe na odcinku Poznań-Szczecin. PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie. Środki unijne - CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową.

Wnioski na dofinansowanie siedmiu projektów modernizacji linii kolejowych, złożone przez PKP Polskie Linie Kolejowe opiewają na ponad 10 mld zł.