Transport miejski Jaka będzie optymalna trasa Tramwaju Odrodzenie?

Jaka będzie optymalna trasa Tramwaju Odrodzenie?

22 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Katowicach odbywają się spotkania informacyjne z mieszkańcami m.in. Ochojca i Piotrowic na temat budowy tramwaju do południowych dzielnic miasta. Przedstawiciele katowickiego magistratu i Tramwajów Śląskich przedstawili propozycje rozwiązań komunikacyjnych i odpowiadali na pytania mieszkańców.

Fot. Halaston, Wikimedia

Część osób biorących udział w spotkaniach nie ukrywało obaw przed realizacją inwestycji, zwłaszcza w kontekście przeprowadzenia linii w gęstej zabudowie mieszkaniowej. Skąd te obawy?

– Myślę, że w dużej mierze strach przed tramwajem wynika z faktu, iż ludzie identyfikują komunikację tramwajową przez pryzmat starych, wyeksploatowanych torowisk i równie wysłużonego taboru - mówi Bolesław Knapik, członek zarządu Tramwajów Śląskich, dyrektor inwestycji i infrastruktury. –Nie da się ukryć, że w takiej sytuacji tramwaj był głośny i powodował wibracje, które były mocno odczuwalne w budynkach, obok których biegła linia tramwajowa. Od pewnego czasu nasza spółka prowadzi bardzo intensywne prace modernizacyjne, które powodują diametralną zmianę tego stanu rzeczy.

W trakcie spotkań dyrektor podkreślał, że nowe torowiska budowane są w najnowocześniejszych technologiach, które mocno ograniczają zarówno hałas, jak i wibracje emitowane przez tramwaj. Z badań przeprowadzonych w Chorzowie, Bytomiu i Katowicach, gdzie sprawdzany był hałas emitowany przez tramwaje na nowych torowiskach wynika, że jego natężenie kształtuje się obecnie na poziomie 66-71 dB. Dla porównania dźwięki samochodów osobowych to średnio 70-84 dB, a pomiar hałasu emitowanego przez autobusy i pojazdy ciężarowe daje wynik w granicach 85-94 dB. Wyniki tych badań pokazują jednoznacznie, że w tej chwili tramwaj jest najcichszym środkiem komunikacji.

Specjaliści podkreślali również, że tramwaj - w przeciwieństwie do pojazdów silnikowych - nie emituje do atmosfery żadnych spalin, co także ma niebagatelne znaczenie dla jakości życia mieszkańców.

Obawy mieszkańców Ochojca związane były również z ruchem karetek dojeżdżających do Górnośląskiego Centrum Medycznego. – Czy tramwaj może sprawić, że karetki dojadą tam wolniej? – pytali mieszkańcy. W odpowiedzi usłyszeli, że obawa ta jest bezzasadna, gdyż wzdłuż ulicy Ziołowej jest miejsce, by poprowadzić torowisko wydzielonym szlakiem obok jezdni, więc w żaden sposób tramwaj nie zakłóci ruchu ulicznego. Tramwaj ułatwi za to i przyspieszy podróż do i z Górnośląskiego Centrum Medycznego.

Sporo miejsca w dyskusji o przebiegu nowej linii zajęło poprowadzenie tramwaju po wąskich osiedlowych ulicach. – Czy tramwaj się tam zmieści? – to pytanie powtarzało wielu katowiczan dodając, że lepiej poprowadzić linię z dala od zabudowań. – Ale wtedy do tramwaju będzie daleko - protestowali inni. Naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice Bogusław Lowak zaznaczał, że każde rozwiązanie ma swoje lepsze i gorsze strony. – Tramwaj poruszający się torowiskiem w jezdni, biegnącym blisko domów jest łatwiej dostępny, ale wolniejszy. Nie można wówczas mówić o szybkim tramwaju. Przy poprowadzeniu tramwaju torowiskiem wydzielonym czas dojścia do przystanku jest dłuższy, ale tramwaj może jechać szybciej, bo nie stoi w korku, ma większe odległości między postojami i może osiągać większą prędkość – wyjaśniał naczelnik Lowak.

Więcej informacji o projekcie na stronie www.tramwaj-odrodzenie.katowice.eu.