PLK przeznaczą 50 mld zł na inwestycje do 2023 r.

PLK przeznaczą 50 mld zł na inwestycje do 2023 r.

22 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą ponad 50 mld zł na inwestycje kolejowe. Jeszcze w tym roku PLK ogłosi przetargi o łącznej wartości 11 mld zł. Dzięki unijnemu wsparciu z perspektywy finansowej UE na lata 2014-2023, podróż na kluczowych liniach kolejowych między kolejnymi największymi miastami w Polsce będzie coraz krótsza, usprawnione też zostaną połączenia aglomeracyjne, skróci się czas przewozu towarów.

Fot. PKP PLK

Ostatnie lata upłynęły pod znakiem intensywnych modernizacji – zarządca sieci kolejowej konsekwentnie w ostatnich trzech latach modernizował ponad 1000 km torów rocznie. Najlepszy był rok 2014 gdy PLK zmodernizowały 1300 km torów kolejowych wydając ponad 7 mld zł.  Plan inwestycyjny na ten rok zakłada wydatki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z perspektywy finansowej 2007-2013. Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe.

W latach 2016-2023 na inwestycje w sieć kolejową przeznaczymy ponad 50 mld zł. Każdego roku, wykorzystując również środki UE, będziemy wydawali średnio około 8 mld złotych. Dzięki temu zyskamy spójną sieć kolejową, usprawnimy połączenia aglomeracyjne i stworzymy lepszą ofertę dla przewoźników towarowych mówi Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu, dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

2015 rok - modernizacje za 11 mld zł

PLK rozpoczęły wykorzystywanie funduszy UE z kolejnej perspektywy finansowej na lata 2014-2023. Do końca 2015 roku zarządca sieci kolejowej  ogłosi projekty na łączna kwotę ok. 11 mld zł, o czym mówiła podczas "Lunchu z Kurierem" poświęconego maszynom budowlanym, Józefa Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury w PKP PLK.

Pierwsza umowa o wartości blisko 300 mln zł na modernizację systemu sterowania ruchem na ostatniej części magistrali Poznań -Wrocław została podpisana w kwietniu. Wśród kolejnych, warto wymienić przetargi na realizacje ostatniej części trasy Wrocław-Poznań o wartości 1,5 mld zł, Sochaczew-Swarzędz za 2 mld zł, projekty aglomeracyjne w Warszawie za 0,7 mld zł.

Kolejne przetargi obejmą kluczowe fragmenty tras: Warszawa-Radom za 1 mld zł, Kraków-Katowice za 2 mld zł, Warszawa-Białystok na 0,5 mld zł i trasę  z Warszawy do Lublina za 3 mld zł. Modernizacja będzie oznaczała m.in. podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/h i skrócenie czas podróży.

Przyśpieszenie na kolejnych trasach

Na przełomie 2015 i 2016 roku pasażerowie pojadą szybciej pociągiem na kolejnych trasach. To efekt inwestycji, które PLK zakończyły lub zakończą w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Nawet o kilkadziesiąt minut skróci się czas przejazdu między większymi miastami w Polsce. Do dyspozycji przewoźników będą odnowione trasy między Poznaniem a Gdańskiem, z Poznania do Olsztyna i do Katowic, a także z Katowic do Warszawy przez Częstochowę i do Łodzi.