Koleje Dużych Prędkości - jest unijne wsparcie

Koleje Dużych Prędkości - jest unijne wsparcie

PODZIEL SIĘ

– Komisja Europejska życzliwie patrzy na plany uruchomienia w Polsce systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP) – poinformowała we wtorek w Warszawie Catherine Trautmann, koordynator europejskiego korytarza sieci bazowej TEN-T.

Fot. Adam Maciejewski

Uczestnicząca w międzynarodowej konferencji naukowej na temat perspektyw uruchomienia sieci kolei dużych prędkości w Polsce przedstawicielka KE powiedziała, że analizowana jest m.in. koncepcja sieci „Y”. Ocenia się ją jako atrakcyjny projekt spełniający unijne zalecenia w zakresie polepszania parametrów dla infrastruktury transportowej.

Międzynarodową konferencję specjalistów zajmujących się KDP zorganizował Instytut Kolejnictwa wraz z Krajową Izbą Gospodarczą oraz Stowarzyszeniem Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.

– Od grudnia 2014 r. w Polsce mamy już Koleje Dużych Prędkości, bo formalnie jazda z prędkością 200 km/h po zmodernizowanych liniach należy do kategorii dużych prędkości – powiedział podczas otwarcia konferencji Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa.

Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego stwierdził natomiast, że los Kolei Dużych Prędkości w Polsce zależy w dużym stopniu od tego, czy zostanie przyjęta strategia opłat za korzystanie z wszelakiej infrastruktury transportowej na terenie kraju, czyli w praktyce wyrównania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej względem innych rodzajów transportu.

Poseł Stanisław Żmijan, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury stwierdził, że są obecnie powody do mobilizowania wysiłków wokół budowy w Polsce sieci KDP, gdyż są możliwe do uzyskania środki z funduszy europejskich, a koncepcja wpisuje się w unijne preferencje na rzecz transportu kolejowego.

Obecny na otwarciu konferencji Pierre Buhler, ambasador Francji w Polsce zapewnił, że jego kraj, w którym funkcjonuje 2 tys. kilometrów linii KDP i planuje się kolejnych 750 kilometrów takich tras, gotów jest podzielić się z Polską swoimi doświadczeniami.

W konferencji wziął udział także Cezary Grabarczyk, były minister transportu, za którego kandencji rozpoczęto prace nad stworzeniem w Polsce systemu KDP. Jan Raczyński z Instytut Kolejnictwa, przedstawiając stan przygotowań projektu budowy linii dużych prędkości w Polsce, poinformował, że w 2015 r. będzie gotowe uzupełniające studium przedłużenia linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław do Pragi i Berlina. Budowa pierwszych szlaków mogłaby zacząć się w roku 2020. Łączna długość linii Y Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław wraz z łącznicami wyniesie około 484 km. Dodał, że koszty budowy siedmiu poszczególnych tras oszacowano na 20 mld 947 mln zł. Najwięcej, bo prawie 6,5 mld zł ma kosztować liczący 119 kilometrów odcinek Warszawa Zachodnia – Łódź. Dzięki tej inwestycji szacunkowe czasy przejazdu w systemie kolei dużych prędkości w Polsce wyniosą 1 godzinę 35 minut na trasie Warszawa – Poznań, 1 godzinę 40 minut na trasie Warszawa – Wrocław oraz 1 godzinę i 25 minut na trasie Warszawa – Kraków przez Olkusz.

Uczestniczący w spotkaniu Jean-Pierre Loubinoux, dyrektor generalny UIC (Międzynarodowy Związek Kolei) poinformował, że według danych z kwietnia 2015 r. na świecie jest już 29,8 tys kilometrów linii KDP, buduje się kolejnych 18,3 tys. kilometrów, zaś 34,6 tys. km jest projektowanych.