Trasa z Warszawy do Skierniewic gotowa na jesieni

Trasa z Warszawy do Skierniewic gotowa na jesieni

12 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Skrócenie czasu przejazdu pociągiem pomiędzy stolicą a Łodzią – to główny efekt modernizacji linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic, która weszła w ostatni etap realizacji. Prace zakończą się w IV kwartale i poza szybszą i bardziej komfortową podróżą usprawnią także ruch drogowy, dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom w Jaktorowie i Grodzisku Mazowieckim.

Fot. Rafał Wilgusiak

Nowy wiadukt drogowy w Jaktorowie podwyższy bezpieczeństwo i usprawni ruch szynowy oraz drogowy. Podobnie tunel pod torami przy ul. Bałtyckiej w Grodzisku Mazowieckim, który połączy dwie strony miasta.

– Wiadukt kolejowy w Grodzisku jest już na finiszu. Pozwolenie na jego użytkowanie planujemy pozyskać pod koniec września. Zgodnie z harmonogram realizujemy też budowę wiaduktu w Jaktorowie. Ten potężny obiekt będzie przebiegał nad dwoma liniami magistralnymi i drogową trasą wojewódzką – mówi Witold Cytawa, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych. – Dzięki budowie tych obiektów pociągi nie muszą zwalniać przed przejazdami, a kierowcy nie stoją przed zamkniętymi rogatkami, co przekłada się na płynność ruchu i zapewnia całkowite bezpieczeństwo.

Roboty na ostatniej prostej

Cały projekt modernizacji linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic zmierza ku końcowi. Do eksploatacji oddano już 46,7 km linii kolejowej. Zmodernizowano 105 km torów. Do wymiany pozostało jeszcze ok. 10 km pojedynczego toru pomiędzy Grodziskiem a Żyrardowem. – To jedyne wąskie gardło, które pozostało na całej modernizowanej trasie – zaznacza Witold Cytawa. 

Wykonawca zdemontował już całą starą sieć trakcyjną i tor nr 2. Teraz trwają prace przygotowawcze do montażu nowych elementów infrastruktury kolejowej wraz z przebudową obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów i przepustów. Na większości modernizowanego odcinka Warszawa Włochy - Żyrardów trwa również budowa ekranów akustycznych.  

– Po zakończeniu prac przepustowość linii znacznie wzrośnie. Czas podróży na linii Warszawa – Łódź skróci się do ok. 70 minut. Pociągi osobowe będą kursować z prędkością 160 km/h  mówi kierownik kontraktu.

Oprócz robót torowych oraz budowy wiaduktów, trwają również prace przy budowie przejść dla pieszych, dostosowanych do osób z ograniczoną możliwością poruszania się, opiekunów z dziećmi w wózkach, czy podróżnych z cięższym bagażem. Przejście podziemne w Grodzisku Mazowieckim pozwoli pasażerom na przedostanie się na drugą stronę torów – do ulic Żydowskiej i Towarowej, a nie jak to było do tej pory, tylko na poruszanie się między peronami.

– Obiekt jest już niemal gotowy, wyposażony w monitoring, nagłośnienie i oświetlenie, a niebawem rozpocznie się montaż trzech wind ułatwiających dotarcie na odnowione perony – informuje Cytawa.

Natomiast wydłużenie podobnego obiektu w Pruszkowie umożliwi mieszkańcom na bezpieczne przejście do dzielnicy Żbików, która jest usytuowana po drugiej stronie stacji. Rozbudowa przejścia weszła w ostatnia fazę. Nowy tego typu obiekt powstaje także w Jaktorowie.  W sumie na trasie z Warszawy do Skierniewic powstanie 16 nowych wiaduktów, 11 mostów oraz 50 innych obiektów inżynieryjnych jak przejścia dla pieszych, tunele liniowe i przepusty.

Komfortowe perony

W ramach inwestycji odnowiono już 14 spośród 16 peronów. Obiekty wyposażono w nowe wiaty, ławki, kosze oraz dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Finalizowane są prace w Jaktorowie i Międzyborowie, gdzie perony z wyspowych zostaną przebudowane na jednokrawędziowe przeciwległe. Kończą się również roboty w Żyrardowie.

Na trasie działa także nowy system sterowania ruchem. Docelowo za kierowanie ruchem na całym odcinku z Warszawy do Żyrardowa będzie odpowiadało Lokalne Centrum Sterowania w Grodzisku Mazowieckim, które zastąpi istniejące nastawnie. Na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa wpływa również remont 17 przejazdów kolejowo-drogowych. Są one wyposażane w nowe urządzenia zabezpieczające – rogatki, światła ostrzegawcze, sygnalizatory dźwiękowe, a także w monitoring. Łącznie zlikwidowanych zostanie 8 przejazdów, 8 przejdzie modernizację do kat. B a jeden do kategorii E.