PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają w przyszłym tygodniu XI edycję kampanii społecznej Bezpieczny Przejazd. Tegoroczne hasło to „Szlaban na ryzyko!”
PKP PLK poinformowała, że 23 czerwca rozpocznie XI edycję kampanii społecznej Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. Przedstawione zostaną nowe materiały informacyjne, w tym film obrazujący dramatyczne skutki lekceważenia siły zderzenia z pociągiem.
Podczas tegorocznej akcji przedstawiane mają być psychologiczne wytłumaczenia, dlaczego ludzie skłonni są do podejmowania skrajnego ryzyka. Omówione zostaną też psychologiczne następstwa wypadków kolejowych.
Kampania społeczna bezpieczny przejazd – „zatrzymaj się i żyj!” trwa od 2005 roku. Przez pierwsze cztery edycje obejmowała tylko miesiące letnie. Od 2009 roku kampania prowadzona jest cały rok, natomiast od października 2012 roku została rozszerzona o tematykę wypadków związanych z przechodzeniem przez tory w miejscach niedozwolonych.
Nadrzędnym celem akcji jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych.
Każdego roku na przejazdach dochodzi do 200-250 kolizji i wypadków, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. W miejscach gdzie przejścia nie są dozwolone ma miejsce około 300 wypadków rocznie, w których śmierć ponosi średnio ponad 200 osób.