Chaos przestrzenny hamuje rozwój polskiej kolei

Chaos przestrzenny hamuje rozwój polskiej kolei

23 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Panujący w Polsce chaos związany z zagospodarowaniem przestrzennym hamuje rozwój transportu kolejowego – uważa prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich, prof. Tadeusz Markowski z Uniwersytetu Łódzkiego.

Fot. Rafał Wilgusiak

Markowski przypomina, do 1990 roku kolej zdecydowanie wpływała na procesy urbanizacji. Budownictwo koncentrowało się wokół każdego przystanku. Zmiany ustrojowe przyniosły nową filozofię: o działalności budowlanej i procesach urbanizacji zaczął decydować rynek.

– W efekcie mamy bardzo rozproszoną zabudowę i struktury przestrzenne, które nie przystają do tego, żeby zapewnić wysoką, ekonomiczną efektywność transportu kolejowego. Teraz wiodącym środkiem przemieszczania jest więc samochód – wyjaśnił Markowski.

Renesans kolei regionalnych może szybko się skończyć, jeżeli procesy urbanizacji wciąż pozostaną bez kontroli. Według eksperta dalszy chaos urbanistyczny i dalsze rozproszenie zabudowy przyniesie wtórne tąpnięcie przewozów pasażerskich.

Decyzję o reorientacji planowania przestrzennego muszą podjąć władze różnego szczebla, od samorządów lokalnych do rządu. Te pierwsze często jednak nie posiadają wystarczających środków finansowych, aby dopasować urbanizację do kolejowej sieci transportowej.

Dopiero spójny system regulacyjny na poziomie krajowym może rozwiązać ten problem – podkreślił Markowski.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł „Solidarność” o upadku PKP Cargo w liście do premier Kopacz „Solidarność” o upadku PKP Cargo w liście do premier Kopacz
Następny artykuł Track Tec umacnia pozycję w Afryce Track Tec umacnia pozycję w Afryce