CZT - opłaty za dostęp do linii rosną wbrew prawu

CZT - opłaty za dostęp do linii rosną wbrew prawu

24 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mimo wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2013 r. nakazującego obniżenie opłat za korzystanie torów, stawki na rok 2016 na najbardziej ruchliwych liniach mają być wyższe niż były przed wyrokiem - wynika z analizy przedstawionej przez Centrum Zrównoważonego Transportu.

Fot. Dominik Skudlarski

Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Centrum Zrównoważonego transportu, w okresie czerwiec 2013 – grudzień 2015 stawki wzrastają w 15 z 16 województw. Spadają jedynie w województwie Świętokrzyskim - regionie, który jako pierwszy podpisał na apel rządu pięcioletnią umowę z Przewozami Regionalnymi. W innych województwach wzrost stawek stanowi poważne zagrożenie dla stabilności przewozów regionalnych.
Według nowego cennika, który obowiązywał będzie od grudnia 2015 roku, opłaty za przejazdy pociągów osobowych zmalały zazwyczaj na liniach z małym natężeniem ruchu, a wzrosły tam, gdzie organizatorzy przewozów widzieli potrzebę uruchamiania największej liczby połączeń. W ocenie CZT można jednak zaobserwować trend podnoszenia opłat na liniach po modernizacji, czyli tam gdzie zgodnie z wyrokiem ETS, polski zarządca nie ma prawa naliczać amortyzacji od inwestycji do opłaty za korzystanie z torów.

PKP PLK ignorując wyrok ETS podnosi stawki tam, gdzie wysokie koszty amortyzacji wpływają na wynik finansowy zarządcy. Zwiększając ceny przejazdu pociągu po liniach z wysoką amortyzacją PKP PLK przenosi te koszty na przewoźników i w końcowym rachunku na pasażerów kolei. W efekcie wyrok ETS pozostaje martwą literą prawa. 

PKP PLK po jego ogłoszeniu dokonała jedynie zmiany sposobu naliczania stawek, tak aby podwyżki opłat nie były łatwe do wykazania. W skali Polski brak wykonania postanowień ETS to dodatkowe koszty dla operatorów kolei rzędu 200 mln złotych.  Jest to kwota, której brakuje do pełnego sfinansowania deficytu kolejowych przewozów regionalnych wykonywanych przez 10 przewoźników w kraju.
W kontekście opisanych praktyk Centrum Zrównoważonego Transportu zażąda od Urzędu Transportu Kolejowego odrzucenia projektu cennika PKP PLK w całości, jako niezgodnego z literą prawa. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł W wakacje więcej funkcjonariuszy SOK na dworcach W wakacje więcej funkcjonariuszy SOK na dworcach
Następny artykuł Rusza VII edycja Bądźmy Razem Bezpieczni Rusza VII edycja Bądźmy Razem Bezpieczni