Trzynastu marszałków zawrze pięcioletnie umowy z PR

Trzynastu marszałków zawrze pięcioletnie umowy z PR

25 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Marszałkowie trzynastu województw wyrazili już zgodę na świadczenie usług przewozowych przez Przewozy Regionalne na najbliższych pięć lat oraz na wejście do spółki Agencji Rozwoju Przemysłu jako inwestora strategicznego. W piątek związki zawodowe zdecydują, czy odbędzie się zaplanowany na 29 czerwca strajk bezterminowy.

Fot. Bartosz Dziubecki

Marszałkowie trzynastu województw wyrazili zgodę na świadczenie usług przewozowych przez Przewozy Regionalne przez najbliższych pięć lat oraz na wejście do spółki Agencji Rozwoju Przemysłu jako inwestora strategicznego. Decyzja ta oznacza poparcie dla zainicjowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, który jest jedyną szansą na ich dalsze funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku - poinformowała Joanna Bator, rzeczniczka prasowa PR.

Decyzja ta oznacza poparcie dla zainicjowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, który jest jedyną szansą na ich dalsze funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku.

W trakcie poznańskiego Konwentu Marszałków w obecności Minister Infrastruktury i Rozwoju Marii Wasiak, Prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski oraz marszałkowie województw kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego, podpisali umowy PSC (Public Service Contract) dające możliwość realizacji pięcioletniego planu restrukturyzacji.

Dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował podpisanie takiego dokumentu w piątek. Tym samym za świadczeniem lokalnych usług przewozowych przez Przewozy Regionalne do 2020 roku opowiadają się marszałkowie trzynastu województw, reprezentujący 73,4 proc. udziałów w spółce. Nie ma jeszcze zgody marszałka dolnośląskiego i zachodniopomorskiego. Mazowieckie, które w 2007 roku przejęło tabor mazowieckiego oddziału PR, tworząc wcześniej Koleje Mazowieckie umowy podpisywać nie będzie.

Proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, zainicjowany przez MIiR, uzyskał w czwartek poparcie właścicieli reprezentujących ponad 2/3 udziałów. W ten sposób niezbędna większość marszałków opowiedziała się za realizacją programu, który w ciągu pięciu lat ma doprowadzić spółkę do trwałej rentowności – powiedziała Maria Wasiak, Minister Infrastruktury i Rozwoju.

Dodała, że w budżecie państwa od grudnia 2014 r. są zabezpieczone środki finansowe na proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych w wysokości 770 mln zł. Dzięki dzisiejszej decyzji marszałków program trwałego uzdrowienia spółki będzie mógł zostać zrealizowany. Zawarcie umów na świadczenie przez Przewozy Regionalne usług pasażerskich w poszczególnych województwach na okres dłuższy niż jeden rok czy dwa lata, było niezbędnym krokiem w planie restrukturyzacji.

- Pięcioletnie umowy PSC są kluczowym elementem całego procesu, bo zapewniają spółce stabilność pracy. Dzięki nim jesteśmy także w stanie zaplanować długofalowe działania inwestycyjne – podkreśla Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych.

– W wyniku procesu restrukturyzacji odzyskujemy najpierw zdolność do terminowych realizacji płatności, a w drugiej kolejności – do inwestycji m.in. w modernizację pociągów. Jest to dobra wiadomość przede wszystkim dla naszych pasażerów, bo mogą oni tym samym liczyć na podniesienie jakości świadczonych przez nas usług- dodał prezes Pasikowski.

Marszałkowie podpisali także nową umowę właścicielską, na mocy której Agencja Rozwoju Przemysłu zostaje w spółce inwestorem strategicznym, obejmując 51 proc. udziałów. Tym samym ARP wniesie do Przewozów Regionalnych środki finansowe ze strony Skarbu Państwa w wysokości około 770 mln zł, które zostaną przeznaczone zarówno na pozbycie się historycznych długów, jak i na działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach.

Podpisane dokumenty otwierają kolejny etap procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. W ciągu najbliższych tygodni opracowany zostanie pełny plan restrukturyzacji, ze szczegółowymi działaniami zaplanowanymi na najbliższych pięć lat. W sierpniu plan ma być przedstawiony Komisji Europejskiej, która zgodnie z przepisami musi formalnie wyrazić zgodę na dokapitalizowanie spółki z budżetu państwa

Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym, średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów ze znakiem PR.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Arriva niepokoi się chęcią odebrania jej przewozów Arriva niepokoi się chęcią odebrania jej przewozów
Następny artykuł PLK: kolej jest przygotowana do nowej perspektywy UE PLK: kolej jest przygotowana do nowej perspektywy UE