Kierownictwo Kolei Rosyjskich wydało we wtorek oświadczenie, w którym zapewnia, że planowany rozwój sieci kolejowej w Moskwie nie oznacza przenoszenia lokalizacji dworców.
Oświadczenie wydano w związku z informacjami, jakie pojawiły się w mediach po opublikowaniu wyników prac moskiewskiej komisji architektury w sprawie rozwoju przewozów kolejowych w rosyjskiej stolicy.
Moskiewski węzeł kolejowy jest największym w sieci Kolei Rosyjskich i jednym z największych na świecie. Składa się z 10 obszarów, małych i większych pierścieni. Obsługuje ponad 50 proc. ruchu kolei podmiejskich i 23 proc. ruchu pociągów dalekobieżnych generowanego na liniach "Kolei Rosyjskich".
Jak wynika z komunikatu RŻD, już w połowie maja Rządowa Komisja Transportu zatwierdziła program zintegrowanego projektu rozwoju infrastruktury kolejowej w centrum w Moskwy w latach 2012-2025 roku, przygotowany przez Koleje Rosyjskie a zatwierdzony przez władze miasta Moskwy.
Całkowity koszt tego programu oszacowano na 246,9 miliardów rubli (4 mld euro). Wspólny projekt zakłada przebudowę Małego Pierścienia Kolejowego oraz rozbudowę dodatkowych linii na kierunkach podmiejskich tras kolejowych i Dużego Pierścienia Kolejowego w Moskwie. Nie przewiduje się w ramach tego programu przenoszenia dworców kolejowych – zapewniono w komunikacji Kolei Rosyjskich.
Uspokojono też, aby ewentualne przyszłe zmiany w programie wymagać będą procedury wstępnego zatwierdzania przez Koleje Rosyjskie i władze Moskwy a na koniec przez Rządową Komisję Transportu.