PKP PLK chce kupić prąd za 148 mln zł rocznie

PKP PLK chce kupić prąd za 148 mln zł rocznie

13 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przetarg na dostawy ponad 263 tys megawatogodzin prądu ogłosiły przed tygodniem PKP Polskie Linie Kolejowe. Dokładnie tyle samo energii planuje zużyć w 2016 co i w 2017 roku. Na oferty czekać będą do 18 sierpnia.

PKP PLK chce kupić prąd za 148 mln zł rocznie
Fot. PKP Energetyka

Do wtorku, 18 sierpnia PKP PLK zbierać będzie propozycje dostaw energii elektrycznej dla siebie i spółek zależnych w latach 2016 i 2017 r. Tego samego dnia zaplanowano też otwarcie zebranych ofert.

Zamawiający oczekuje wniesienia wadium w wysokości 2,8 mln zł. Z tak wysokiej kwoty można oszacować wartość przetargu na co najmniej 93,3 mln zł, zakładając, że wadium ustalono na maksymalnym ustawowo dopuszczalnym poziomie odpowiadającym 3 proc. przewidywanej wartości zamówienia.

Biorąc pod uwagę średnie ceny rynkowe oraz łączną wartość dostaw powiększoną o 10 proc. rezerwę, to dostawy liczone dla PKP PLK i jej spółek mają wartość ponad 290 mln zł.

Narodowy zarządca infrastruktury kolejowej chce w latach 2016 – 2017 zapewnić sobie dostawy energii elektrycznej na potrzeby PKP Polskich Linii Kolejowych i spółek zależnych. Potrzeby PKP PLK oszacowały na maksymalnie 263 tys. MWh rocznie w latach 2016-2017. 

Dodatkowo, dla Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej Dolkom potrzeba będzie w tych samych latach maksymalnie 700 Mhw rocznie. Kolejne 724,5 Mhw rocznie może zużyć ZRK Dom w Poznaniu.

Oprócz tego zamawiający chce zagwarantowania dostaw opcjonalnych dla PKP Polskich Linii Kolejowych w ilości do 10 proc., czyli 26,3 tys. MWh. w roku 2016 i 2017 oraz do 1 tys. Mwh dla Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie i 550 MWh dla Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno – Torowego w Gdańsku.

Biuro prasowe PKP PLK poinformowało, że jako zarządca linii kolejowych kupuje wyłącznie energię elektryczną na potrzeby własne, nietrakcyjne  – czyli dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym, posterunków zarządzających ruchem kolejowym, na potrzeby oświetlenia terenów kolejowych oraz na potrzeby elektrycznego ogrzewania rozjazdów podczas zimy itp.

Dodało, że dystrybutorem energii dla sieci trakcyjnej pozostaje PKP Energetyka, ale jednocześnie przewoźnicy mogą sami wybrać takiego sprzedawcę na wolnym rynku. Jak poinformowało biuro prasowe tej spółki, rocznie sprzedawanych jest 2100 tys. Mwh energii trakcyjnej.