Jutro Senat zajmie się uchwaloną przez Sejm nowelizacją ustawy o Funduszu Kolejowym, która przewiduje, że w latach 2016-2020 środki z FK będą mogły być przeznaczone na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zakupów, modernizacji oraz napraw pociągów pasażerskich. Do zagospodarowania będzie 110 mln zł rocznie.
Takie wsparcie było już stosowane w latach 2009-2015, a nowelizacja ustawy ma zapewnić kontynuację tego rządowego programu. Kwota 100 mln zł zostanie podzielona pomiędzy województwa zgodnie z ich udziałem procentowym w tzw. części wyrównawczej subwencji ogólnej. Oprócz tego pod uwagę będzie brana też liczba mieszkańców i sytuacja ekonomiczna województwa.
Pozostałe 10 mln zł przypadnie w równych częściach tym województwom, które po podziale 100 mln zł otrzymały mniej niż 3 mln zł. Środki niewykorzystane w danym roku będą mogły być wydane w latach następnych, jednak nie później niż do końca 2021 r. Nowelizacją, którą w ubiegły piątek uchwalił Sejm, jutro zajmie się Senat.
Jak podaje PAP, powołując się na wstępne wyliczenia resortu infrastruktury wysokość rocznego dofinansowania wyniesie dla województw: kujawsko-pomorskiego około 8,1 mln zł: lubelskiego - 12,3 mln zł; lubuskiego - 5,7 mln zł; łódzkiego 5,5 mln zł; małopolskiego 7,2 mln zł; opolskiego - 4,9 mln zł; podkarpackiego 12,6 mln zł; podlaskiego 7,9 mln zł, pomorskiego - 3,3 mln zł; śląskiego - 5,7 mln zł; świętokrzyskiego - 8,9 mln zł; warmińsko-mazurskiego - 9,6 mln zł, zachodniopomorskiego - 8,4 mln zł. Według wstępnych założeń MIR województwa: dolnośląskie i mazowieckie nie dostaną dofinansowania z Funduszu Kolejowego a wielkopolskie dostanie tylko 55 tys. zł rocznie.