UOKiK dał zgodę na przejęcie PR przez ARP

UOKiK dał zgodę na przejęcie PR przez ARP

16 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Agencja Rozwoju Przemysłu może przejąć spółkę Przewozy Regionalne. Przeprowadzone pogłębione postępowanie wykazało, że transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji – podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Fot. Mikołaj Manowski

Planowana koncentracja ma polegać na przejęciu przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP) ponad 50 proc. udziałów w kapitale zakładowym Przewozów Regionalnych.

Wstępna analiza transakcji, zgłoszonej do UOKiK 8 lipca 2015 r., oraz sygnały z rynku wskazały na potencjalnie negatywny wpływ planowanej koncentracji na konkurencję. Z tego względu, UOKiK wydał 13 sierpnia br. postanowienie o przedłużeniu postępowania celem zbadania krajowego rynku produkcji i napraw taboru kolejowego, napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) i wagonów osobowych. Wątpliwości budził przede wszystkim rynek naprawy EZT, na którym prowadzi działalność grupa ARP, poprzez spółkę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS). Jednocześnie jest to rynek zakupu dla Przewozów Regionalnych. Pomiędzy przedsiębiorcami zachodzą więc powiązania typu dostawca-odbiorca.

Badanie rynku wykazało jednak, że po dokonaniu transakcji rynek napraw EZT pozostanie konkurencyjny. Około połowy elektrycznych zespołów trakcyjnych pozostanie bowiem w rękach przedsiębiorców innych niż Przewozy Regionalne. Dodatkowo, moce produkcyjne spółki FPS, należącej do ARP, są ograniczone, a ich rozbudowa byłaby kosztowna i czasochłonna. Dlatego mało prawdopodobne jest aby spółka mogła istotnie zagrozić innym, większym podmiotom w sektorze napraw taboru oraz przejęła większość zleceń Przewozów Regionalnych na naprawę EZT (wątpliwości w tym względzie zgłaszała Pesa Bydgoszcz).

Agencja Rozwoju Przemysłu to spółka Skarbu Państwa, której zadaniem jest m.in. wspieranie restrukturyzacji i rozwoju polskich przedsiębiorstw oraz świadczenie usług finansowych, marketingowych i doradczych. Wśród podmiotów należących do Agencji są: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych FPS oraz Polski Tabor Szynowy - spółka której celem jest przyspieszenie wprowadzania nowoczesnego taboru na polski rynek przewozów pasażerskich.

Przewozy Regionalne to pasażerski przewoźnik kolejowy. W 2014 r. przewiózł blisko 80 mln pasażerów. Udziałowcami spółki są samorządy 16 województw.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP Cargo: Jarosław Bator członkiem rady nadzorczej PKP Cargo: Jarosław Bator członkiem rady nadzorczej
Następny artykuł Ponad 150 mln zł otrzymała polska kolej od Szwajcarów Ponad 150 mln zł otrzymała polska kolej od Szwajcarów