Rusza budowa łącznicy w Krakowie. Skróci się podróż do Zakopanego

Rusza budowa łącznicy w Krakowie. Skróci się podróż do Zakopanego

17 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Konsorcjum Budimeksu i Ferrovial Agroman podpisało z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Kontrakt o wartości blisko 210 mln zł netto pozwoli na skrócenie przejazdu pociągów dalekobieżnych o 12-15 minut z i do Zakopanego.

Fot. PKP PLK

Przedmiotowa linia kolejowa, choć liczy tylko 2,5 km długości, jest kluczową inwestycją na terenie Krakowa. Obecny układ sieci kolejowej dla pociągów jadących w kierunku południowym, m.in. do Zakopanego, wymusza zmianę kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Zakopanego i Oświęcimia. Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki dzięki ominięciu stacji Kraków Płaszów.

Łącznica będzie się składać z dwóch torów o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km). Kontrakt przewiduje kompleksowe wykonanie robót, czyli budowę nasypów, podtorza i nawierzchni kolejowej.

Zakres robót budowlanych obejmuje przebudowę układu torowego linii kolejowych nr 91, nr 94, nr 603 oraz budowę nowej linii nr 624 poprowadzonej na estakadach kolejowych pomiędzy przystankami osobowymi Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Przy okazji inwestycji powstaną również przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, nowe drogi, odwodnienia układu torowego, sieć trakcyjna, urządzenia elektroenergetyczne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kable telekomunikacyjne itd.

W ramach zadania konsorcjum wykona 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe i 2 przejścia nad torami. Umowa zakłada wykonanie całości prac w 24 miesiące.

– Łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki to pierwsze od lat, tak ważne przedsięwzięcie w centrum miasta. Pozwoli na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także poprawę obsługi podróżnych. Podobne inwestycje ułatwiające komunikację planujemy w ramach KPK w Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PLK.

Sprawną realizację programu umożliwia szereg zmian usprawniających prowadzenie inwestycji wdrożonych w PLK w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Nowe dokumenty i zasady przetargów, usprawnienie współpracy z wykonawcami, profesjonalizacja działań i kadry PLK oraz dbałość o jakość inwestycji i sprawne rozpatrywanie roszczeń, zaowocują rewolucyjną poprawą jakości transportu towarowego – kluczowego partnera biznesowego zarządcy infrastruktury. Jeszcze we wrześniu zarządca infrastruktury planuje ogłoszenie kolejnych przetargów o wartości ponad 2 mld zł, w tym na linię Kraków – Katowice.

– Wybudowaliśmy Pomorską Kolej Metropolitalną, LCS Iława, zmodernizowaliśmy kilka dworców. Mamy fachowców i doświadczenie. Chcemy rozwijać działalność w tym segmencie budownictwa i weźmiemy udział w kolejnych przetargach PLK – powiedział Artur Popko, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimeksie.

Inwestycja w liczbach:

  • długość przebudowywanego torowiska kolejowego – 8,8 km pojedynczego toru,
  • zabudowa 6 rozjazdów kolejowych,
  • długość przebudowy sieci trakcyjnej – 6,5 km,
  • łączna ilość stali zbrojeniowej do zabudowy – 3,1 tys. ton,
  • łączna ilość stali konstrukcyjnej do zabudowy – 6,7 tys. ton,
  • łączna ilość betonu do zabudowy – 25,5 tys. ton.