PKP PLK: przetarg na system GSM-R

PKP PLK: przetarg na system GSM-R

21 września 2015
PODZIEL SIĘ

PKP PLK ogłasza przetarg na wykonanie systemu łączności kolejowej GSM-R.  System ma objąć prawie 14 tysięcy kilometrów linii obsługiwanych przez narodowego operatora infrastruktury.

Fot. PKP PLK

Warunki uczestnictwa w przetargu pozwalają na składanie ofert nie tylko europejskim dostawcom systemu GSM-R. Taka formuła umożliwi na dużą konkurencje przy jednoczesnej trosce o jakość i bezpieczeństwo. To wszystko, aby pozyskać technologię na światowym poziomie i przeprowadzić cyfrową rewolucję na polskich torach - poinformowano w komunikacie PKP PLK.

- Ogłosiliśmy przetarg, który wprowadzi na 13 600 km linii nowoczesny system łączności cyfrowej GSM-R. Warunki postępowania gwarantują, że uzyskamy wymagane przez PLK parametry technicznie najlepszą jakość. To kolejny przetarg PLK z puli 11 mld zł, jaką ogłosimy w ramach przetargów na rynku tylko w tym roku – poinformował Marcin Mochocki, członek zarządu spółki.

Zapisy w dokumentacji przetargowej, tworzone przez zespół ekspertów PKP PLK, zabezpieczą interes narodowego zarządcy infrastruktury i pozwolą zadbać o bezpieczeństwo na poziomie państwa. Umożliwią też wybór dostawcy, który gwarantuje wymagany poziom techniczny dla oferowanego przez siebie rozwiązania.

Narodowy operator infrastruktury podkreśla, że dopuszcza do postępowania wszystkich światowych producentów systemu GSM-R, nie ograniczając się do producentów europejskich. PKP PLK ocenia, że obecnie wszyscy światowi producenci systemu GSM-R są w stanie dostarczyć rozwiązanie dobre jakościowo, bezpieczne i spójne z innymi systemami krajowego zarządcy infrastruktury.

GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazując na standardzie telefonii komórkowej GSM, został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów, zapewniając wymagany poziom jakości świadczonych serwisów i bezpieczeństwa. System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną oraz jest medium transmisyjnym dla systemu ETCS – Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.

Do końca 2015 roku sieć GSM-R ma objąć swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK. System wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna – Legnica – Wrocław – Opole, E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia,  E 20 Kunowice – Terespol.