Koleje Mazowieckie mają nową myjnię za 18,7 mln zł

Koleje Mazowieckie mają nową myjnię za 18,7 mln zł

01 października 2015 | Autor: RW | Źródło: Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

Nawet 20 pociągów w ciągu doby może obsłużyć najnowocześniejsza myjnia w kraju, którą wczoraj otworzyły w Tłuszczu Koleje Mazowieckie. Oddany do użytku obiekt pozwala na mycie taboru przez cały rok, co wpłynie na utrzymanie taboru w należytej czystości.

Fot. Rafał Wilgusiak

Myjnia Taboru Kolejowego w Tłuszczu pod względem zaawansowania technologicznego oraz ochrony środowiska to jedyny taki obiekt w Polsce. Oprócz samej hali, gdzie będą myte pojazdy, obiekt posiada niezbędną infrastrukturą techniczną wraz z zapleczem socjalno-gospodarczym. Oprócz taboru z Tłuszcza myjnia będzie obsługiwała tabor z sekcji warszawskich – z Ochoty i Grochowa.

– Kolejna inwestycja Kolei Mazowieckich potwierdza rozwój spółki, która wzmacnia swoją pozycję, rozbudowując własne zaplecze techniczne – zaznacza marszałek Adam Struzik. – To ważne nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia. Nowoczesna, niezależna myjnia daje możliwości lepszego dbania o pociągi, a to na pewno ucieszy pasażerów.

Myjnia ma długość 100 metrów. Najdłuższym składem, który może zostać w niej jednorazowo obsłużony, będzie pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny. Możliwe jest również mycie dłuższych składów, ale wówczas cały proces zostanie podzielony na dwa etapy, ponieważ pociąg trzeba będzie przesuwać. Z kolei wysokość hali pozwala na czyszczenie również wagonów piętrowych. Szczotki zamontowane na panelu myjącym dostosowują się do rodzaju mytego taboru: wysuwają się i zmieniają kąt nachylenia w zależności od kształtu mytego pojazdu. Aby skutecznie umyć powierzchnię na dachu, zostały zamontowane specjalne, elektrycznie wysuwane podesty. Na górze, tuż pod dachem, został zamontowany specjalny łańcuch służący do doprowadzenia prądu i wody. Można go zwijać na całej długości hali. Jest to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Ponadto, obiekt będzie służył do odladzania taboru, co ma znaczenie w eksploatacji pojazdów w warunkach zimowych.

Koleje Mazowieckie nie zamierzają poprzestać na tej inwestycji.

– W niedługiej przyszłości zamierzamy rozbudować nasze zaplecze techniczne w Sochaczewie, a także wybudować nową halę utrzymania w Radomiu. Uruchomienie myjni w Tłuszczu bez wątpienia wpłynie na podwyższenie jakości naszych usług. Jestem pewien, że podróżni dostrzegą starania spółki o wysoki komfort ich podróży, ale też i pracownicy zauważą to, w jaki sposób działanie myjni usprawni i ułatwi ich pracę powiedział podczas otwarcia obiektu Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Co ciekawe, myjnia jest budynkiem zupełnie niezależnym od miejskiego wodociągu oraz kanalizacji. Woda pozyskiwana jest z własnej studni oraz deszczówki dachowej. Ścieki są wstępnie oczyszczane we własnej oczyszczalni. Obiekt korzysta też z własnych źródeł energii. Ciepło potrzebne do podgrzania m.in. wody jest uzyskiwane z lamp solarnych zamontowanych na dachu budynku. Ponadto myjnia ma nowoczesną kotłownię. Od marca do października woda będzie podgrzewana tylko przez lampy solarne i nie będzie potrzeby załączania kotła.

Inwestycję zrealizowano przy wykorzystaniu środków własnych. Jej koszt to 18,7 mln zł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Spadek przewozów towarowych w sierpniu Spadek przewozów towarowych w sierpniu
Następny artykuł Po 70 latach wróciły bezpośrednie pociągi z Kartuz do Trójmiasta Po 70 latach wróciły bezpośrednie pociągi z Kartuz do Trójmiasta