PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację linii Wrocław - Poznań

PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację linii Wrocław - Poznań

26 października 2015 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły kolejny i ostatni przetarg na modernizację linii Wrocław – Poznań na odcinku Rawicz–Leszno. Postępowanie o wartości prawie 845 mln zł zaplanowano przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”. Po zakończeniu wszystkich prac podróż najszybszym pociągiem między stolicą województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego ma potrwać godzinę i 20 minut.

Fot. PKP PLK

W ramach projektu PLK zmodernizuje 35 km torów, sieć trakcyjną i wymieni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą stacje Rawicz i Bojanowo oraz wybudowane dwa nowe przystanki: Kaczkowo i Rydzyn. Perony wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, oznakowanie i w pełni dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Zostanie też wybudowanych lub odnowionych pięć wiaduktów.

Przebudowa tego odcinka zakończy modernizację połączenia stolic województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godz. i 20 minut.

Ogłoszony przetarg jest jednym z siedmiu projektów zgłoszonych przez PLK w ramach nowego unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility CEF). Wszystkie zgłoszone w tym konkursie projekty zostały pozytywnie ocenione przez ekspertów Komisji Europejskiej, którzy przyznali PLK dofinansowanie, ponad 7 mld zł.

Linia Wrocław – Poznań to ważny odcinek Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Magistrala E59 stanowi najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Po zakończeniu modernizacji polskiego odcinka międzynarodowej magistrali zwiększy się przepustowość tej linii  oraz skróci się czas przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami gospodarczymi połączonymi korytarzem transportowym E59.

Na początku września PKP PLK ogłosiły rozpoczęcie tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych (WOIK). Spółka do końca roku ogłosi przetargi na 11 mld zł, a do 2023 r. wyda 67 mld zł na polskie tory.