Osiem projektów fazowanych PLK i PKM otrzymało wsparcie z UE

Osiem projektów fazowanych PLK i PKM otrzymało wsparcie z UE

06 listopada 2015 | Autor: RW | Źródło: CUPT
PODZIEL SIĘ

W ostatnich tygodniach Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło 8 umów o dofinansowanie kolejowych projektów fazowanych, czyli rozpoczętych w perspektywie 2007-2013 i kontynuowanych w obecnej na lata 2014-2020. Beneficjentami są PKP Polskie Linie Kolejowe i Pomorska Kolej Metropolitalna. Ich całkowita wartość wynosi blisko 4,128 mld zł, zaś kwota unijnego dofinansowania to ok. 2,5 mld zł.

Fot. Rafał Wilgusiak

Przedsięwzięcia, które otrzymały dotację dotyczą modernizacji linii E30, E59, E65, E75, Warszawa-Łódź, Warszawa-Radom, a także rozbudowy PKM i poprawy dostępności kolejowej do Portu Gdańsk. Wśród nich są:

1. Modernizacja linii kolejowej Wrocław - Poznań na odcinku Czempiń - Poznań (faza II) o wartości całkowitej ponad 567,45 mln zł (dofinansowanie UE to  342,41 mln zł).

Inwestycja pozwoli na sfinalizowanie modernizacji 32-kilometrowego odcinka linii i przystosowanie jej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. W efekcie wszystkich przeprowadzonych prac na odcinku Wrocław - Poznań skróci się czas podróży od ok. 41 minut w przypadku pociągów dalekobieżnych do ok. 10 minut w przypadku pociągów regionalnych.

2. Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą odcinek Warszawa Rembertów -Zielonka -Tłuszcz (Sadowne) – etap I. Wartość całkowita wynosi ponad 690,5mln zł, zaś dofinansowanie UE to ponad 445,5 mln zł.

Prace prowadzone w ramach inwestycji obejmą przebudowę linii kolejowej na odcinku 34 kilometrów.

3. Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego – faza II. Wartość inwestycji to 254 mln zł, zaś dofinansowanie wynosi ponad 175,3 mln zł.

Przedsięwzięcie obejmuje na obszarze modernizowanej linii kolejowej nr 9 i 202, (na długości 338 kilometrów) prace związane z budową zasilania układu trakcyjnego i zabudową w obrębie 8 lokalnych centrów sterowania (LCS): Nasielsk, Ciechanów, Działdowo, Iława, Malbork, Tczew, Gdańsk i Gdynia oraz urządzeń ERTMS/ETCS/GSM-R i urządzeń DSAT.

4. Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) –etap I. Wartość całkowita to ponad 151mln zł, dofinansowanie UE wynosi ponad 80,4 mln zł.

Poprawa dostępności kolejowej do portu w Gdańsku wpłynie na planowany wzrost jego zdolności przeładunkowych po stronie lądu w 2017 r. (0,07 mln ton/rok) oraz wzrost przepustowości linii kolejowej do portu (150 par pociągów/dobę). Pierwsza faza obejmuje modernizację odcinka linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański –Gdańsk Port Północny (o długości 11 km), budowę nowych oraz przebudowę istniejących obiektów budowlanych oraz sieci i urządzeń.

5. Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - etap II. Wartość całkowita wynosi blisko 288 mln zł, zaś dofinansowanie UE to ponad 153 mln zł.

Zakres rzeczowy drugiego etapu obejmuje całość prac związanych z budową 1 mostu i modernizacją 1 mostu na linii nr 201 oraz budową wiaduktu pod linią nr 965. Ponadto faza ta przewiduje budowę: 4 mostów kolejowych w torze 201 wraz z dostosowaniem tych obiektów do pełnienia funkcji przejścia dla zwierząt oraz wiaduktu kolejowego w torze 202. Zmodernizowana zostanie linia kolejowa nr 226 oraz wykonane będą m.in. zabudowy LCS Gdańsk. Zostaną także przeprowadzone kompleksowe prace związane z zabudową urządzeń ERTMS/ETCS poziom 1.

6. Modernizacja linii kolejowej E30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III -faza II. Wartość całkowita wynosi ponad 811mln zł, a dofinansowanie UE to 482,3 mln zł.

Inwestycja jest kontynuacją projektu obejmującego przebudowę linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków - Rzeszów. Długość odcinka objętego fazą drugą to 14 km, natomiast cały projekt obejmuje modernizację 138 km. Projekt ma na celu usprawnienie transportu pasażerskiego, poprawę stanu środowiska w otoczeniu linii oraz zwiększenie stopnia wykorzystania transportu kolejowego w transporcie pasażerskim.

7. Pomorska Kolej Metropolitalna (etap I) - rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej - faza II. Wartość całkowita to blisko 49mln zł, a dofinansowanie UE: ponad 32,2 mln zł.

Zakres obydwu etapów inwestycji obejmuje budowę dwutorowej linii kolejowej o długości prawie 17 km: od stacji Gdańsk Wrzeszcz, przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, do włączenia się w istniejącą linię kolejową nr 201 (Gdynia - Kościerzyna) w kierunku Gdyni, wraz z niezbędnymi obiektami inżynieryjnymi. W fazie II inwestycji wybudowane będą przystanki Gdynia Karwiny oraz Gdynia Stadion. Planowane jest także uruchomienie regularnej relacji kolejowej Gdańsk Główny - Port Lotniczy Gdańsk - Gdynia Główna.

8. Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom (LOT A, B, F) - faza I. Wartość całkowita to blisko 49 mln zł, a dofinansowanie UE osiągnie ponad 32,2 mln zł.

Zakres inwestycji obejmuje modernizację 49 km linii kolejowej i budowę 17 przejść dla zwierząt, a w szczególności opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót na odcinku objętym LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom, budowę zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym, a także zarządzanie projektem i jego nadzór.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP Cargo podaje terminy strajku PKP Cargo podaje terminy strajku
Następny artykuł Agencja Fitch Ratings utrzymuje rating PKP S.A. Agencja Fitch Ratings utrzymuje rating PKP S.A.