Ponad 32 mln zł na modernizację dolnośląskich przejazdów kolejowo-drogowych

Ponad 32 mln zł na modernizację dolnośląskich przejazdów kolejowo-drogowych

23 listopada 2015 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, płynniejszy ruch pociągów i podniesienie komfortu podróży – to efekt modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Na terenie Dolnego Śląska w ostatnich dwóch latach zarządca infrastruktury wydał na podniesienie poziom bezpieczeństwa na  przejazdach ponad 32 mln zł.

Fot. PKP PLK

Zmiany na przejazdach to efekt modernizacji linii oraz potrzeby podwyższenia zabezpieczeń na skrzyżowaniu toru i drogi ze względu na wzrost liczby samochodów. Tylko w ramach programu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap II” PLK zmienia na Dolnym Śląsku 7 przejazdów (ok. 9 mln zł.). Oddane do eksploatacji są już przejazdy: w Długołęce (powiat wrocławski), w Retkowie (powiat głogowski), w Ludowie Polskim (powiat strzeliński) oraz w Szczodrowicach (powiat wrocławski). W realizacji są jeszcze przejazdy we Wrocławiu, w Węgrach i na drodze wojewódzkiej 355 pomiędzy Koźminem a Zawidowem – przewidywane uruchomienie w grudniu 2015 r.

W ostatnich dwóch latach, w ramach przebudowy trasy z Wrocławia do Poznania, na terenie województwa dolnośląskiego zmodernizowane zostały 23 przejazdy, a na trasie Wrocław - Jelenia Góra poziom bezpieczeństwa podniósł się na 16 przejazdach.

Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie poprawiają bezpieczeństwo w obrębie skrzyżowań linii kolejowych z drogami nie tylko na Dolnym Śląsku. W ramach projektów „Poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych” zmodernizowane zostaną 304 przejazdy w 16 województwach. Zyskają podróżujący koleją – poprzez odwołanie istniejących ograniczeń prędkości skróci się czas jazdy pociągów. Zmiany odczuwają także kierowcy i piesi, gdyż zmienia się stan dróg na przejazdach.

– Projekty przejazdowe to ponad 300 indywidualnych przedsięwzięć logistycznych rozlokowanych w całej Polsce. Każdy modernizowany przejazd jest odrębnym placem budowy, gdzie roboty prowadzi się niejednokrotnie w trakcie trwania ruchu pociągów i pojazdów. Potrzeba tu odpowiedzialniej organizacji, aby niedogodności wynikające z prowadzonych robót były jak najmniejsze dla uczestników ruchu, zarówno kolejowego, jak i drogowego – mówi Sylwia Niwińska, dyrektor projektu w PKP Polskich Liniach Kolejowych.

Etap I przewiduje remont 119 przejazdów na 41 liniach kolejowych, na terenie 9 województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, pomorskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego. PLK realizuje równolegle drugi etap inwestycji, który obejmuje teren całej Polski: 185 przejazdów na 52 liniach kolejowych. Zamknięcie projektów zaplanowano na koniec br.

– Podstawowe roboty budowlano-montażowe zostały już zakończone, wykonywane są ostatnie prace, podłączanie zasilania, trwają procedury odbiorowe i usuwanie usterek – dodaje Niwińska.

W trakcie modernizacji stosowane są nowoczesne rozwiązania techniczne gwarantujące wymagany poziom bezpieczeństwa mimo rosnącej liczby aut. Przejazdy wyposażane są w urządzenie zdalnej kontroli co sprawia, że każda awaria urządzeń na przejeździe jest sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Maszynista, o ewentualnej usterce, jest informowany poprzez wskazania ostrzegawczych tarcz przejazdowych. Na przejazdach instalowane są także urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.

Polskie Linie Kolejowe za jeden ze swoich priorytetów uznają działania podnoszące poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dlatego modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, podziemnych przejść dla pieszych i tuneli drogowych oraz wprowadzanie dodatkowych zabezpieczeń przejazdów kolejowo-drogowych.