Z wizytą na bocznicy i w terminalu AWT

Z wizytą na bocznicy i w terminalu AWT

25 grudnia 2015 | Autor: ARR
PODZIEL SIĘ

PKP Cargo, od momentu przejęcia w grudniu 2014 roku 80 proc. udziałów czeskiego Advanced World Transport (AWT), cały czas podkreśla, że nowo nabyta spółka jest dla polskiego przewoźnika „bramą na południe Europy”.

Fot.

AWT to kolejny po ČD Cargo najbardziej liczący się gracz na rynku kolejowych przewozów towarowych, zorientowany w swojej działalności na Europę Środkową i Wschodnią. Spółka dysponuje 400 km własnych torów, a w swoim parku taborowym posiada 160 lokomotyw (spalinowych oraz elektrycznych) i 5100 wagonów. AWT przewozi rocznie ok. 17 mln ton ładunków i eksploatuje 60 bocznic na terenie Czech. Działalność spółki opiera się również na transporcie intermodalnym, spedycji kolejowej, wynajmie wagonów, a nawet rekultywacji terenów pogórniczych.

My wybraliśmy się na realizację naszej fotorelacji na bocznicę Darkov. Odwiedziliśmy również terminal intermodalny Ostrava – Paskov.

W krainie czarnego kruszcu

Na użytkowanej od 1982 roku bocznicy Darkov AWT świadczy usługi w ramach długoterminowej umowy z kopalnią węgla Darkov (OKD). Do jego zadań należy zapewnienie podstawiania i odprawiania wagonów kolejowych do załadunku produktów węglowych kopalni Darkov, obsługa magazynu z drewnem na potrzeby kopalni, podstawianie, rozładunek i odprawianie wagonów kolejowych z suszem. Na terenie bocznicy znajduje się również tor „Duża hałda”, gdzie podstawiane i odprawiane są wagony do załadunku skały, tam też realizowany jest jej rozładunek. Z kolei na torze Stonávka wykonywane są usługi obejmujące wyładunek, mieszanie oraz załadunek paliw. Na terenie bocznicy Darkov znajduje się również lokomotywownia, gdzie tylko na potrzeby AWT wykonywane są naprawy, rewizje i przepompowywanie materiałów pędnych do lokomotyw.

Paskov hubem logistycznym?

W tej chwili otwarty i niezależny terminal AWT Ostrava – Paskov liczy 31 tys. mkw., a jego zdolność przeładunkowa to 2400 TEU (kontenerów 20-stopowych). Najwięcej towarów jest stąd wywożonych w kontenerach i naczepach na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego i jego poddostawców – Hyundai, KIA, Opel, Škoda i VW. Klientami AWT są: Maersk, Rail Cargo Operator-ČSKD, Rail Cargo Operator - Austria, Glovis i Bohemiakombi. Najwięcej towarów jest przywożonych z portu Bremerhaven (Niemcy), Koper (Słowenia), Hamburg (Niemcy), Triest (Włochy) i czeskich terminali: Mělník i Praha-Žižkov. W 2014 roku uruchomiono do pracy na terenie terminalu dwie nowe, intermodalne teleskopowe maszyny przeładunkowe marki Kalmar DRF 450-70C5XS (terminal jest obsługiwany przez reach stackery, bez udziału suwnic). Z terminalem sąsiaduje również bocznica Paskov, wykorzystywana do własnych potrzeb AWT.

Cały reportaż przeczytasz w 24. numerze "Kuriera Kolejowego". Zachęcamy do jego zakupu w naszym sklepie internetowym sklep.kow.com.pl.

Przy tej okazji warto też dodać, że w dniach 7 i 8 kwietnia 2016 r. w AmberExpo Gdańsk w ramach Forum Transportu Intermodalnego FRACHT już po raz czwarty spotkają się przedstawiciele rządu i instytucji naukowych, instytucji publicznych, portów morskich, termi­nali morskich i lądowych, operatorów intermodalnych, przewoźników kolejowych oraz spedyto­rów, aby dyskutować o perspektywach rozwoju transportu intermodalnego. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z programem konferencji.