Transport miejski Nowy kształt sieci tramwajowej w Bydgoszczy

Nowy kształt sieci tramwajowej w Bydgoszczy

30 grudnia 2015 | Źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy
PODZIEL SIĘ

W połowie stycznia, a więc wraz z uruchomieniem torowiska do Fordonu i rozpoczęciem ferii zimowych wprowadzone zostaną zmiany w układzie linii komunikacji miejskiej. Sprawdź, jak kursować będą tramwaje.

Fot. mzk.bydgoszcz.pl

W szczycie na torowiska kierowane będzie 60 pociągów tramwajowych. Łączna długość linii tramwajowych w planie podstawowym wyniesie 120 km. Przez cały 2016 rok przejadą one około 4,7 mln pociągokilometrów. Tramwaje będą kursowały według modułowej częstotliwości kursów co 20 minut w okresie całego dnia. W godzinach szczytów przewozowych linie nr 4, 5 i 8 mają podjeżdżać na przystanki ze zwiększoną częstotliwością co 10 minut. Linie nr 7, 9 i 10 o charakterze uzupełniającym będą obsługiwać trasy do godziny 20:00. Pozostałe linie będą kursowały w godzinach ok. 04:50 23:00. Poza tym okresem obsługę miasta zapewnią autobusowe linie nocne. W godzinach pozaszczytowych i wieczornych w rozkładzie jazdy uwzględniono podmiany taboru obsługującego wybrane linie na pojazdy o mniejszej pojemności.

Nowy układ linii tramwajowych

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji publicznej zaprojektował nowy układ komunikacji tramwajowej bazujący na 4 liniach trasowanych do dzielnicy Fordon oraz zmianie częstotliwości bazowych na 10-20 minut.

Nowe trasy i częstotliwość kursów w szczycie:

1   Wilczak – Las Gdański (20 min.)
2   Rondo Kujawskie – Babia Wieś – Las Gdański (20 min.)
3   Wilczak – PKS – Łoskoń (20 min.)
4   Glinki – Bielawy (na czas remontu do Lasu Gdańskiego) (10 min.)
5   Rycerska – PKS – Łoskoń (10 min.)
6   Łęgnowo – Babia Wieś – Bielawy (na czas remontu do Lasu Gdańskiego) (20 min.)
7   Kapuściska – Niepodległości (10-20 min.)
8   Rycerska – PKS – Kapuściska (10 min.)
9   Stomil – Rondo Kujawskie (20 min.)
10 Niepodległości – Las Gdański (20 min.)

W „rodzinie” częściej

Tramwaje poszczególnych linii na wspólnych odcinkach tras będą objęte koordynacją dzięki zastosowaniu częstotliwości modułowej, takiej samej dla wszystkich linii. Wyznaczono także rodziny linii, które na wspólnym odcinku trasy będą kursowały przemiennie oferując tym samym wysoką częstotliwość kursów:

  • linie nr 4 i 8 na odcinku rondo Jagiellonów– Szarych Szeregów (co 5 min.),
  • linie nr 3, 5 i 10 na odcinku rondo Jagiellonów – Niepodległości (co 5 min.),
  • linie nr 2 i 10 na odcinku rondo Jagiellonów– Las Gdański (co 10 min.),
  • linie nr 4 i 6 na odcinku rondo Jagiellonów – Bielawy (co 6 – 8 min.).

Ważne zmiany po konsultacjach

Warto dodać, że w trakcie konsultacji społecznych uwzględniono szereg ważnych postulatów mieszkańców. Między innymi zaakceptowano propozycję zwiększenia częstotliwości kursów na linii tramwajowej w relacji Dworzec Główny –Fordon. Łączna częstotliwość kursów na linii „fordońskiej” zostało zwiększona z 5 do ok. 3 -4 minut. Wprowadzono dodatkową linię uzupełniającą nr 10 łączącą Fordon z ul. Gdańską i Lasem Gdańskim. Również zmiana trasy linii nr 8 jest odpowiedzią na postulaty mieszkańców Kapuścisk, którzy zabiegali o przywrócenie trasy tej linii na Dworzec Główny. Kursując przemiennie z linią nr 5 na odcinku rondo Fordońskie - Rycerska umożliwi także zwiększenie częstotliwości kursów linii tramwajowych na tym odcinku. Trasowanie linii nr 3 umożliwi z kolei zapewnienie postulowanego połączenia wschód –zachód, tj. z pętli Wilczak przez ul. Jagiellońską, Fordońską do pętli Łoskoń. Dodatkowo linia nr 9 będzie uzupełniała w godzinach szczytu ofertę linii nr 6 na odcinku Perłowa –Stomil oraz linii nr 2 na odcinku Perłowa – rondo Kujawskie. Zwiększono też częstotliwość kursów linii tramwajowych w godzinach wieczornych do 20 minut.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł 1,5 mld zł na utrzymanie linii kolejowych przynosi efekty 1,5 mld zł na utrzymanie linii kolejowych przynosi efekty
Następny artykuł Tramwaje Moderus Beta wyjeżdżają na tory Wrocławia Tramwaje Moderus Beta wyjeżdżają na tory Wrocławia