Miętek: oczekuję realizacji programu PiS

Miętek: oczekuję realizacji programu PiS

03 stycznia 2016 | Autor: RW | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

– Jako działacz związkowy liczę przede wszystkim na to, że w spółkach grupy PKP zostanie wznowiony dialog społeczny, który od dawna praktycznie nie istnieje. Liczę na to, że nowy minister infrastruktury ukróci takie działania, jak eliminacja przedstawicieli strony społecznej z rad nadzorczych za obronę praw pracowniczych – mówi „Kurierowi Kolejowemu” Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.

Fot. Rafał Wilgusiak

Szef KKZZ spodziewa się pilnego zwołania zespołu trójstronnego ds. kolejnictwa, na forum którego związki zawodowe chcą rozmawiać o naprawie obszarów patologicznych w polskich kolejach. Należy też przywrócić komisję ds. bezpieczeństwa pod kierownictwem ministra.

– Poza tym, oczekuję wdrożenia reformy kolei zapisanej w programie Prawa i Sprawiedliwości, w tym konsolidacji Przewozów Regionalnych, a docelowo utworzenia jednego holdingu złożonego ze wszystkich spółek pasażerskich. W ten sposób będzie można wykorzystać „efekt skali” w procesie modernizacji taboru – zaznacza Leszek Miętek.

Drugą istotną sferą są kwestie bezpieczeństwa, obecnie wykorzystywane do zdobywania przewag konkurencyjnych na zliberalizowanym rynku.

– Domagamy się ustawy o warunkach pracy maszynistów, ujednolicenia instrukcji bezpieczeństwa we wszystkich spółkach kolejowych, jak też przeglądu przepisów regulujących realizację procesu inwestycyjnego np. dotyczących systemów sterowania ruchem – wylicza przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.

Według niego zaniedbania w tym zakresie doprowadziły do wielu wypadków kolejowych, z których najtragiczniejsza była katastrofa pod Szczekocinami. Związkowiec przypomina też, że trzeba wzmocnić zarówno nadzór nad stanowiskami pracy, jak i znowelizować procedury bezpieczeństwa, zwłaszcza, że wkrótce będziemy mieli do czynienia z jeszcze większym frontem robót niż obecnie.

– Inwestycje powinny natomiast wypełniać założenia planów transportowych, a nie być realizowane na zasadzie „wydać, nie stracić”, gdzie efektywność schodzi na dalszy plan, a pieniądze z UE są wykorzystywane do tworzenia nowych spółek pasażerskich, tych „potworków” wojewódzkich ograniczonych do jednego regionu – stwierdza Leszek Miętek. – Postulujemy też przejęcie linii kolejowych wraz z pionem inwestycyjnym przez Skarb Państwa, tak jak to jest na drogach, i pozostawienie PKP PLK jedynie obowiązków prowadzenia ruchu kolejowego, ewentualnie bieżącego utrzymania infrastruktury. Ważnym elementem jest również podjęcie działań na rzecz odbudowy szkolnictwa kolejowego, zarówno na poziomie średnim, jak i inżynierskim – dodaje.