Wszystkie piętrowe Sundecki i lokomotywy już w KM

Wszystkie piętrowe Sundecki i lokomotywy już w KM

30 grudnia 2015 | Autor: ARR | Źródło: Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

30 grudnia 2015 roku Koleje Mazowieckie (KM) odebrały ostatnie wagony piętrowe oraz lokomotywę Gamma, wyprodukowane przez Pesę Bydgoszcz. Tym samym został zrealizowany cały kontrakt na 24 pojazdy. Składy były testowane m.in. w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KM wagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się szkolenia maszynistów.

Fot. Koleje Mazowieckie

– Cieszę się niezmiernie z faktu dokonania końcowych odbiorów wagonów piętrowych i lokomotyw wyprodukowanych w bydgoskiej Pesie. Chciałoby się rzec, gdzie są teraz ci wszyscy „życzliwi”, którzy nie dawali szans na zrealizowanie tego zamówienia do końca 2015 roku. A tak zupełnie na poważnie, to oświadczam, że tym sposobem Koleje Mazowieckie zrealizowały w 100 proc. swoje inwestycje taborowe związane z absorbcją środków unijnych perspektywy 2007 – 2013. To dobra wiadomość u progu Nowego Roku, głównie dla podróżujących po Mazowszu naszymi pociągami – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich. – A słowa podziękowań należą się wszystkim pracownikom Pesy i Kolei Mazowieckich, którzy przyczynili się do sukcesu polskiego projektu pociągów push-pull. Jeszcze tylko pozostaje przeszkolić maszynistów i innych pracowników do obsługi pojazdów i w połowie stycznia 2016 roku powinny wyruszyć na trasy – dodał.

PesaSundeck w podstawowej konfiguracji składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h.

– Zamknięcie realizacji kontraktu na dostawy pojazdów, których przed nami nikt w Polsce nie budował, to ogromna satysfakcja na koniec niełatwego dla nas 2015 roku – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz. – Końcowe odbiory wszystkich Sundecków potwierdziły, że sprostaliśmy rygorystycznym wymaganiom Kolei Mazowieckich, a to pozwala ze spokojem oczekiwać eksploatacji i pierwszych ocen tych, dla których ten wysiłek wspólnie z przewoźnikiem podjęliśmy – pasażerów - dodaje Tomasz Zaboklicki.

Wagony wyróżniają się nowoczesnym designem, przyjaznym, przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring gwarantujący bezpieczeństwo podróżnych. W wagonach sterowniczych znajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (spełniające wymogi TSI PRM) z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach.

Wartość kontraktu na 24 pojazdy to ok. 267 mln zł, z czego blisko 170 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.