Pracowity rok przed OT Logistics - elementem strategii rozwój przewozów kolejowych

Pracowity rok przed OT Logistics - elementem strategii rozwój przewozów kolejowych

08 stycznia 2016 | Źródło: Newseria
PODZIEL SIĘ

Dla grupy OT Logistics, lidera spedycji morskiej i kolejowej, najbliższe miesiące będą okresem konsolidacji oraz aktywnych działań prosprzedażowych – przewiduje Piotr Nowacki z Domu Maklerskiego Vestor. Dzięki licznym przejęciom spółka może wykorzystać efekt synergii, a zbycie aktywów nieoperacyjnych powinno istotnie poprawić jej płynność. Tylko same nieruchomości inwestycyjne we Wrocławiu warte są ok. 140 mln złotych. Spółka musi przy tym odbudować zaufanie inwestorów, pokazując, że potrafi trwale obniżyć koszty.

Fot. otport.gdynia.pl

– Na pewno ten rok będzie pełen wyzwań. 2015 rok przyniósł pewne zmiany na polskim rynku logistycznym, które też odczuło OT Logistics. Trzeba pamiętać również o tym, że doszło do zmiany zarządu w samej spółce. W 2016 roku powinniśmy zaobserwować pierwsze efekty działań restrukturyzacyjnych, czyli obniżenie kosztów i jednoczenie grupy – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Nawrocki, dyrektor działu analiz Domu Maklerskiego Vestor.

Analityk przypomina, że w ostatnich 3 latach grupa OT Logistics dokonała serii akwizycji, a wśród obiektów przejęć znalazły się m.in. C. Hartwig Gdynia, Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, Luka Rijeka, chorwacka spółka działająca w branży portowej, a także przewoźnik kolejowy Landkol. Jeżeli chodzi o firmy kolejowe to, jak mówił we wrześniu ubiegłego roku wiceprezes Piotr Ambrozowicz "do nabycia pozostają też inni przewoźnicy w Polsce i Europie". Warto przy tej okazji wspomnieć, że OT Logistics było zainteresowane przejęciem m.in. Lotos Kolej.

Jak ocenia Piotr Nowacki, najbliższy rok w grupie OT Logistics powinien przebiegać pod znakiem konsolidacji oraz działań prosprzedażowych. Na kondycję spółki istotny wpływ będzie miała przy tym sytuacja makroekonomiczna panująca w Polsce oraz za granicą, głównie w Niemczech.

– Rozwój gospodarczy w Polsce powinien automatycznie napędzić zapotrzebowanie na wymianę towarów m.in. z Chinami. Przede wszystkim patrzymy tutaj na import rudy żelaza, który obsługuje się w porcie w Świnoujściu, ale też innych materiałów, chociażby towarów rolnych – zauważa.

Dyrektor w DM Vestor podkreśla, że OT Logistics posiada w swoim bilansie m.in. nieruchomości we Wrocławiu, których wartość szacowana jest na około 140 mln złotych. Do tego dochodzi także pakiet akcji spółki Luka Rijeka, za który spółka mogłaby otrzymać mniej więcej 65 mln złotych. Tyko te dwie pozycje wyceniane są na około 205 mln złotych.

W raporcie z 29 grudnia 2015 roku Dom Maklerski Vestor wyznaczył cenę docelową spółki OT Logistics na poziomie 275 zł za jedną akcję. W dniu wydania rekomendacji akcjami logistycznego operatora handlowano w przedziale 166–170 złotych. Jeśli przewidywania analityka się sprawdzą, to po ostatnich spadkach przestrzeń do wzrostu kursu wyniesie niemal 80 proc.

Grupa kapitałowa OT Logistics w III kwartale 2015 roku osiągnęła ponad 183,6 mln zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 15 proc. rdr). Znacząco zmniejszył się także zysk operacyjny, który wyniósł niecałe 5,3 mln złotych. To wynik aż o 62 proc. słabszy niż w tym samym okresie rok wcześniej. Zysk netto spadł natomiast ponadsiedmiokrotnie do niespełna 1 mln zł.