Zarząd PLK prezentuje plany na nowy rok

Zarząd PLK prezentuje plany na nowy rok

13 stycznia 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Dalsze przyspieszenie procesu inwestycyjnego, wzmocnienie spółki w zakresie efektywności kosztowej oraz realizacja strategicznych projektów w obszarze bezpieczeństwa i utrzymania infrastruktury – to kluczowe zadania PKP Polskich Linii Kolejowych zaprezentowane przez prezesa zarządu, Antoniego Jasińskiego.

Fot. Rafał Wilgusiak

PKP Polskie Linie Kolejowe wydały zgodnie z zapowiedziami przeszło 13 mld zł środków unijnych przeznaczonych na inwestycje kolejowe w zakończonej właśnie perspektywie finansowej UE. Przed spółką jeszcze większe wyzwanie, bo środki na modernizację infrastruktury w trwającej obecnie perspektywie są zdecydowanie większe.

– Nasz cel strategiczny do 2023 to mądrze i dobrze wydać ponad 67 mld zł, które znajdują się w portfelu inwestycyjnym PLK. To zadanie o wielkim znaczeniu nie tylko dla spółki, ale także całej gospodarki krajowej – mówi Antoni Jasiński, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. – Korzystając z dotychczasowych doświadczeń chcemy jeszcze usprawnić cały proces, zdiagnozować istniejące bariery wewnątrz organizacji i w otoczeniu zewnętrznym, aby te ogromne nakłady przyniosły prawdziwy cywilizacyjny skok dla polskich kolei. Musimy pomagać przewoźnikom w przyciąganiu nowych pasażerów, musimy zdecydowanie poprawić transport towarowy – dodaje.

Optymalizacja kosztów to kolejne istotne wyzwanie, bowiem zarządca infrastruktury wciąż dąży do zbilansowania wyniku finansowego. Zarząd PLK stawia sobie za cel redukcję kosztów działalności, jednak przy zachowaniu pełnej efektywności w najważniejszych obszarach działalności zarządcy infrastruktury: inwestycjach, prowadzenia bezpiecznego ruchu pociągów oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. To m.in. zadanie nowo powołanego członka zarządu, dyrektora ds. finansowych i ekonomicznych, Stanisława Skoczylasa.

Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych pracuje obecnie w 5-osobywym składzie. Obok prezesa zarządu Antoniego Jasińskiego tworzą go Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji, Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji, Stanisław Skoczylas, członek zarządu, dyrektor ds. finansowych i ekonomicznych oraz Piotr Wyborski, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury.

Antoni Jasiński ur. 1956 r.

Absolwent Politechniki Warszawskiej, specjalność pojazdy szynowe oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Z koleją związany 20 lat. Piastował kierownicze funkcje w PKP Intercity (2009-2013), gdzie pełnił m.in. obowiązki dyrektora Zakładu Centralnego. Do jego kluczowych zadań należało opracowanie i wdrożenie planu restrukturyzacji oraz naprawy spółki we wszystkich sferach działalności. Jako główny specjalista w Biurze Infrastruktury odpowiadał za budowę Warsztatu Utrzymania Technicznego dla pociągów Pendolino i modernizację stacji postojowych, zarządzał ponadto dyspozyturą oraz sprawował nadzór nad tworzeniem rozkładu jazdy jako dyrektor Biura Przewozów.

Od 2006 do 2009 r. sprawował w PKP Polskich Liniach Kolejowych obowiązki zastępcy dyrektora Biura Logistyki, a następnie dyrektora Biura Zamówień Publicznych, które tworzył od podstaw, nadzorując i realizując postępowania przetargowe na usługi i roboty związane z projektami inwestycyjnymi finansowanymi ze środków UE.

Prowadził także przedsiębiorstwo w branży spożywczej (Stoczek Sp. o.o. – najpierw jako dyrektor zakładu, a następnie prezes zarządu), któremu po prywatyzacji zapewnił dynamiczny rozwój i uzyskanie kilkunastoprocentowego udziału w rynku. Swoją karierę zawodową na kolei rozpoczynał w PKP Zakładzie Taboru w Siedlcach.

Ukończył kurs dla członków rad nadzorczych. Posiada wiedzę i doświadczenie w branży kolejowej i w zakresie Prawa Zamówień Publicznych oraz procedur UE związanych z realizacją projektów inwestycyjnych.

Stanisław Skoczylas ur. 1970 r.

Absolwent Krakowskiej Akademii Ekonomicznej (Uniwersytet Ekonomiczny) na kierunku finansów i bankowości, doktor nauk ekonomicznych. Ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu finansami zdobywał w największych polskich przedsiębiorstwach przemysłu ciężkiego, bankowości, piastował także kierownicze stanowiska w administracji publicznej. Jako członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego odpowiadał za obsługę rządowych programów finansowania infrastruktury drogowej, kolejowej i żeglugi morskiej (pierwsze od czasów II RP obligacje), współtworzył Fundusz Kolejowy.

W zarządzie Zakładów Azotowych w Kędzierzynie Koźlu przygotował restrukturyzację zakładu, zapewniając finansowanie jego działalności w trudnych warunkach ekonomicznych.

Posiada doświadczenie w kierowaniu projektami wielodyscyplinarnymi w zakresie analizy i przygotowania wniosków nt. transportu kolejowego, przewozów regionalnych, transportu miejskiego oraz strategii rozwoju transportu.

Współautor eksperckich opracowań z zakresu nowoczesnych metod finansowania transportu, oceny efektywności innowacyjności transportu kolejowego oraz analiz systemów transportowych UE ze szczególnym naciskiem na kraje Europy Wschodniej i Centralnej.