PLK: sprawniejszy transport towarów koleją do Portu Gdańskiego

PLK: sprawniejszy transport towarów koleją do Portu Gdańskiego

21 stycznia 2016 | Autor: ARR | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Od dziś inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych za 370 mln zł zwiększyła przepustowość linii prowadzącej do Portu Gdańskiego. Pociągi kursują nowym mostem. Zmodernizowanie odcinka między portem a Pruszczem Gdańskim umożliwia lepszy transport towarów - sprawny przejazd większej liczby ciężkich pociągów. Modernizacja to element szerokiego programu inwestycji PLK poprawiający warunki dla transportu towarów w Polsce.

Fot. portgdansk.pl

Po nowym moście i po 12-kilometrowym zmodernizowanym odcinku linii 21 stycznia pojechały pierwsze pociągi. Nowa przeprawa o długości 122 metrów i wadze 2 tysięcy ton umożliwia jazdę z prędkością 100 km/h - po starym moście mogły one jeździć 20 km/h. Konstrukcja została osadzona wyżej od poprzedniej oraz bez filarów. To usprawnia żeglugę w tej części Martwej Wisły. Pod mostem mogą przepływać większe jednostki z większą ilością ładunku. Jak podkreślają operatorzy portu, wysokość przeprawy umożliwi transport nie jednej, jak dotychczas, ale nawet trzech warstw kontenerów osadzonych na barce. Obiekt zostanie też specjalnie podświetlony.

Modernizacja mostu i linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny w ramach projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa) za kwotę 370 mln zł jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Zakończenie prac na linii 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańskiego sześciokrotnie zwiększy przepustowość trasy i umożliwi wjazd na nią cięższych składów. Koszt budowy mostu to ok. 35 mln zł.

Projekt POIiŚ 7.2-4.1 "Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)" ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich to również jedna z głównych barier rozwoju transportu intermodalnego. O tych oraz innych problemach branży intermodalnej będą dyskutować uczestnicy IV już edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2016, organizowanego przez KOW, wydawcę "Kuriera Kolejowego". Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z programem konferencji, która odbędzie się 7-8 kwietnia w Gdańsku.