PKP PLK podsumowały działania na rzecz bezpieczeństwa na kolei. Okazuje się, że rok 2015, podobnie jak 2014 był najbardziej bezpieczny od 10 lat, czyli odkąd zarządca infrastruktury prowadzi dokładne statystyki.
W zeszłym roku o 12 proc. zmalała liczba wypadków drogowo-kolejowych. – Wypadki na przejazdach stanowiły w ub. roku ułamek procenta wszystkich wypadków w naszym kraju. Na sieci kolejowej tego typu zdarzenia, wraz z wypadkami spowodowanymi przez pieszych stanowiły zaś 75 proc. wszystkich wypadków. Pozostałe wypadki (25 proc.) to zdarzenia takie jak wykolejenia, i, co warto dodać, od dwóch lat nikt w nich nie ucierpiał – wylicza Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.
Prowadzone przez PLK w obszarze bezpieczeństwa działania koncentrują się na inwestowaniu w infrastrukturę, ale w równym stopniu nakierowane są na szkolenie kadry odpowiedzialnej za bezpieczeństwo oraz doskonalenie procedur. Tylko w 2015 roku przeprowadzono 120 tys. wewnętrznych kontroli oraz blisko 80 wewnętrznych audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem.
PLK rozbudowuje program szkoleń. W ubiegłym roku przeszkolono ponad 25 tys. osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie pociągów. Za ponad 4 mln zł spółka wybudowała symulator dla dyżurnych ruchu. W ciągu trzech miesięcy blisko 200 osób już przećwiczyło na nim różne sytuacje, które mogą zdarzyć się każdego dnia. Program szkoleń jest cały czas uzupełniany o nowe elementy.
PLK współpracuje z 20 szkołami prowadzącymi kierunki kolejowe, organizuje praktyki oraz funduje stypendia dla uczniów kierunków kolejowych. Dotychczas to wsparcie wyniosło ponad 600 tys. zł.
PLK inwestuje w sprzęt i modernizuje infrastrukturę. W ubiegłym roku wyremontowano ponad 800 km torów, 600 km sieci trakcyjnej, wymieniono 1250 rozjazdów, zmodernizowano 670 przejazdów kolejowo – drogowych i wybudowano 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy.
Od 11 lat PLK prowadzą jedną z największych w Europie kampanii społecznych, Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. W jej nowej odsłonie chodzi o promowanie kultury bezpieczeństwa i wyjaśnianie dwóch aspektów: podejmowania skrajnego ryzyka oraz psychologicznych następstw wypadków – skutków brawury, rutyny i pośpiechu.