Dart Pesy zdobył międzynarodowe uznanie projektantów

Dart Pesy zdobył międzynarodowe uznanie projektantów

01 lutego 2016 | Źródło: Pesa
PODZIEL SIĘ

Dart produkcji Pesy Bydgoszcz dla PKP Intercity otrzymał iF Design Award 2016, międzynarodową nagrodę w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Wyróżnienie przyznało jury składające się z ekspertów z całego świata.

Fot. Pesa

iF Design Award 2016 to jeden z najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów wzornictwa przemysłowego. Nagroda jest przyznawana od 1954 roku. W tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 5295 produktów i projektów z 53 krajów.

– Ta nagroda potwierdza słuszność decyzji o tworzeniu przez Pesę własnego Działu Badań i Rozwoju, z silnym zespołem projektantów. Postawiliśmy na innowacje i nowoczesny design, bo od lat jesteśmy przekonani, że właśnie dzięki temu możemy konkurować na międzynarodowych rynkach – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz.

W skład 58 - osobowego, międzynarodowego jury wchodzili uznani światowi specjaliści i eksperci wzornictwa przemysłowego. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się podczas Gali w centrum BMW Welt w Monachium 26 lutego. 

– Dla mnie, dla całego działu R&D to potwierdzenie, że potrafimy dostrzegać potrzeby, definiować i realizować produkty na wysokim, światowym poziomie. To jest nasza wizja, nasz wspólny cel i nasza, oby nigdy niezaspokojona, ambicja – zaznacza dr Bartosz Piotrowski, szef zespołu projektantów Pesy, który stworzył sylwetkę zewnętrzną i wnętrze części pasażerskiej Darta. Poza nim, w projektowaniu pojazdu wzięli udział Mariusz Gorczyński (kabina maszynistów), Miłosz Pszczóliński, Jakub Gołębiewski oraz projektanci Kaniewski Design (strefa barowa, część pasażerska).

Zespół designerów Pesy zdobywał do tej pory nagrody przyznawane m.in. przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego (Dobry wzór i Wzór Roku za lokomotywę Gama i tramwaj Krakowiak), a dr Bartosz Piotrowski dwukrotnie został wyróżniony tytułem Designera Roku.

Pesa podkreśla, że EMU43WE, czyli Dart, to pierwszy polski zespolony pociąg standardu InterCity, osiągający prędkość 160 km/h i spełniający najnowsze normy europejskie dotyczące bezpieczeństwa. Modułowo zaprojektowane wnętrze mieści w sobie: 1 i 2 klasę, zamknięte przedsionki, strefę dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych, strefę restauracyjną + catering przy pomocy wózka na terenie całego pojazdu, możliwość przewozu rowerów. Cały pojazd objęty jest zasięgiem Wi-Fi. Praktycznie całość zabudowy została wykonana z zastosowanych technologii przetwarzalnych: termoformowanie, przetwórstwo aluminium, itd. Projekt szczegółowy powstał przy znaczącym udziale przewoźnika PKP Intercity oraz serwisu i obsługi pojazdów.