Orlen Unipetrol testuje biopaliwa w celu zmniejszenia emisji w transporcie kolejowym w Czechach

Orlen Unipetrol testuje biopaliwa w celu zmniejszenia emisji w transporcie kolejowym w Czechach

26 grudnia 2023 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

České dráhy rozpoczną testy oleju napędowego o zwiększonej zawartości zrównoważonego biokomponentu na bazie hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO) w nowych jednostkach napędowych serii 847 dostarczonych przez PESA. ORLEN Unipetrol jest partnerem tego projektu w zakresie badań i dostaw paliw. Celem wspólnego projektu badawczego, który jest rozłożony na lata 2024-2025, jest weryfikacja możliwości zastosowania tego biodiesla w samochodach osobowych, a następnie jego wdrożenie w normalnej eksploatacji. Oprócz wyżej wymienionych firm w projekcie uczestniczą również Centrum Pojazdów Zrównoważonej Mobilności TK, Instytut Kolejnictwa, PESA oraz Centrum Badań i Edukacji ORLEN Unipetrol.

 

RegioFox. Fot. České dráhy

 

W ramach strategii redukcji emisji dwutlenku węgla i wykorzystania zasobów odnawialnych w ramach działań legislacyjnych Unii Europejskiej i Republiki Czeskiej, narodowy przewoźnik České dráhy i ORLEN Unipetrol uruchomią od nowego roku projekt mający na celu wspólne testowanie paliwa ze zrównoważonym biokomponentem w osobowych jednostkach silnikowych. Paliwo z udziałem hydrorafinowanego oleju roślinnego, tzw. HVO, będzie dostarczane przez ORLEN Unipetrol, który będzie przygotowywał poszczególne mieszanki w swoim zakładzie produkcyjnym w Pardubicach.

Plan redukcji emisji gazów cieplarnianych nawet o kilkadziesiąt procent

"To działanie wpisuje się w długoterminową strategię ČD w zakresie redukcji emisji i wykorzystania zasobów odnawialnych oraz jest zgodne z dyrektywą UE RED III, która zwiększyła cel ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z 6% do 14,5% w 2030 r. w porównaniu z 2019 r. Jest to również zgodne z krajowym planem czystej mobilności czeskiego Ministerstwa Transportu" - mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego.

Projekt jest rozłożony na lata 2024-2025 i składa się z trzech etapów. W pierwszej fazie zostaną zidentyfikowane odpowiednie mieszanki paliwowe, ich atesty i poziom legislacyjny. W drugiej fazie mieszanki te zostaną przetestowane w jednostkach silnikowych serii Pesa 847 w centrum testowym VUZ Velim. Silniki Rolls-Royce w tych jednostkach są homologowane do stosowania biopaliw, takich jak mieszanka oleju napędowego i HVO. W ostatniej, trzeciej części projektu, testy mieszanek paliwowych odbędą się w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych na liniach wybranych regionów, które wyraziły już wstępne zainteresowanie eksploatacją pociągów niskoemisyjnych.

"Chcemy ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 25% do 2030 roku, a najpóźniej do 2050 roku osiągnąć neutralność węglową. Jednym z kluczowych obszarów realizacji tych celów jest rozwój i wprowadzanie biopaliw płynnych oraz paliw alternatywnych, takich jak wodór dla transportu drogowego i kolejowego" - mówi Tomáš Herink, Członek Zarządu Grupy ORLEN Unipetrol odpowiedzialny za produkcję, badania i rozwój, dodając: "Wykorzystanie tego odnawialnego, a tym samym zrównoważonego paliwa, które powstaje w wyniku chemicznego przetworzenia odpadowych tłuszczów i olejów roślinnych, znacząco obniża emisję dwutlenku węgla."

Dzięki dużej liczbie zamówionych jednostek RegioFox, zastosowane paliwo HVO może w przyszłości oznaczać naprawdę znaczącą redukcję emisji. Koleje Czeskie zamówiły obecnie w Pesie łącznie 106 nowoczesnych jednostek serii 847.

Innowacyjne biopaliwo HVO

Hydrorafinowany olej roślinny (HVO) to biokomponent przetwarzany w procesach rafineryjnych na substancję odpowiadającą pod względem składu frakcji oleju napędowego z ropy naftowej. Paliwo HVO jest zgodne z normą EN 15940, załącznikiem II do dyrektywy w sprawie jakości paliwa 2009/30/WE lub amerykańską specyfikacją ASTM D975. HVO jest kompatybilny z mineralnym olejem napędowym i dlatego może być dodawany w wyższych mieszankach do 30% objętości w zależności od pory roku. Jeśli specyfikacje pojazdu pozwalają na stosowanie syntetycznych paliw XTL, możliwe jest nawet zasilanie czystym HVO.

HVO produkowany z różnych źródeł różni się jakością. Różnica polega głównie na metodzie oczyszczania, zużyciu wodoru, a zwłaszcza śladzie emisyjnym. Jeśli HVO jest produkowane z oleju roślinnego, który został wyhodowany specjalnie w celu produkcji paliwa, wszystkie działania związane z jego produkcją są uwzględnione w końcowym śladzie emisyjnym paliwa. Niemniej jednak, w porównaniu z paliwami kopalnymi, można osiągnąć redukcję emisji gazów cieplarnianych o 60-65% (ekwiwalent CO2). Jeśli zużyte oleje roślinne lub tłuszcze są wykorzystywane jako materiał odpadowy, można osiągnąć redukcję emisji nawet o 90-95% w porównaniu z paliwami ropopochodnymi.