Pociągi w nowej szacie

Pociągi w nowej szacie

05 lutego 2016 | Źródło: Kurier PKP, Kurier Kolejowy, Przewozy Regionalne
PODZIEL SIĘ

Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2015 w Gdańsku Przewozy Regionalne pokazały zmodernizowany skład EN57AL, który zyskał nową pomarańczowo-granatową malaturę. Dekadę wcześniej przewoźnik, tuż przed modernizacją 75 składów, zapytał pasażerów, jak mają one wyglądać.

Fot. arch. Przewozy Regionalne

„PKP Przewozy Regionalne ogłosiły wśród pasażerów – internautów sondę na nową malaturę pociągów spółki. Odwiedzjącym stronę pr.pkp.pl zaproponowano cztery wersje nowych barw pociągów. Zwycięży wersja, na którą zagłosuje najwięcej internautów. Tak więc barwy „perki” zależą przede wszystkim od pasażerów” – czytamy w „Kurierze PKP” z 5 lutego 2006 roku.

Wybór nowej malatury miał związek z modernizacją 75 składów EN57, współfinansowaną ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT (SPOT). Modernizację przeprowadziło konsorcjum firm: ZNTK Mińsk Mazowiecki, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz oraz Newag. Koszt realizacji inwestycji wyniósł 164 mln zł brutto. Zmodernizowane jednostki zyskały nowe oznaczenie EN57-20xx.

Zakres modernizacji obejmował zmianę wyglądu czoła składu. Wewnątrz pojazdu zmieniono kolorystykę laminatów ścian i sufitów, zastosowano panele sufitowe, w które wpuszczono oświetlenie wewnętrzne. Pasażerowie zyskali nowe siedzenia. Zlikwidowano przedział służbowy, gdzie zainstalowano rozkładane siedzenia oraz uchwyty do przewozu rowerów i nart. Ręcznie otwierane drzwi zewnętrzne zastąpiono indywidualnymi.

Zmodernizowane EZT przystosowano także dla potrzeb osób niepełnosprawnych, stosując windy dla wózków inwalidzkich czy powiększone toalety.  W każdym pojeździe zainstalowano system monitoringu z 16 kamer. Na czole i bokach pojazdu zainstalowano elektroniczne tablice informacyjne.

EN57-20xx pod względem budowy nie odbiegały znacząco od typowych EN57. Pod względem podzespołów elektrycznych zamontowano liczniki pomiaru zużycia energii elektrycznej ,nowy próżniowy wyłącznik szybki 3000V, przetwornicę wirową prądu zastąpiono przetwornicą statyczną, a sprężarki tłokowe śrubowymi.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Jak będą wyglądały najważniejsze olsztyńskie dworce? Jak będą wyglądały najważniejsze olsztyńskie dworce?
Następny artykuł Sprawna kolej w aglomeracjach dzięki miliardowym inwestycjom PLK Sprawna kolej w aglomeracjach dzięki miliardowym inwestycjom PLK