Marcowa korekta rozkładu jazdy – kontynuacja WOIK i zmiany PKP IC

Marcowa korekta rozkładu jazdy – kontynuacja WOIK i zmiany PKP IC

26 lutego 2016 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Nowe pociągi i godziny kursowania składów PKP Intercity oraz pełna informacja na dworcach – Grupa PKP jest przygotowana do korekty rozkładu jazdy, która wejdzie w życie 13 marca br. Zmiany w kursowaniu pociągów wynikają z kolejnego etapu modernizacji przystanków kolejowych i głównych tras w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych (WOIK) realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Fot. Patryk Farana

Wraz z korektą rozkładu, w ofercie PKP Intercity pojawią się nowe pociągi. Przewoźnik uruchomi składy m.in. w kierunku stolicy dla mieszkańców Łowicza, Sochaczewa, Włocławka, Torunia i Bydgoszczy. Pod koniec kwietnia na trasie łączącej Kraków ze Szczecinem pojawią się także jednostki FLIRT3.

Już w pierwszych dniach obowiązywania marcowej korekty rozkładu jazdy, przewoźnik dysponować będzie wszystkimi 20 Dartami. Z nowoczesnych pociągów skorzystają osoby podróżujące z Białegostoku do Warszawy oraz z Lublina przez Warszawę do Częstochowy. Pojazdy Pesy zapewnią również dodatkowe, wieczorne połączenie ze stolicy do Żyrardowa, Skierniewic, Łodzi oraz dalej do Pabianic, Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego. Pod koniec kwietnia przewoźnik uruchomi nowe połączenie Jeleniej Góry z Łodzią.

W ramach korekty, PKP Intercity zmieni również godziny odjazdów i przyjazdów wybranych pociągów. Czas podróży będzie uwzględniał prowadzone prace remontowe czy konieczne prace manewrowe. Zmienią się godziny kursowania pociągów IC Mehoffer relacji Przemyśl – Zielona Góra/Jelenia Góra czy TLK Aurora relacji Gdynia – Wrocław.

Kolejne modernizacje linii i stacji kolejowych

Korekta rozkładu jazdy uwzględni intensywnie prowadzone prace na torach i stacjach w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych (WOIK). To dzięki nim za kilka i kilkanaście miesięcy pasażerowie odczują pozytywne zmiany w postaci krótszych i bardziej komfortowych podróży na liniach Wrocław – Poznań, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok, Warszawa – Radom czy Wrocław – Jelenia Góra. Zarządca infrastruktury poprawia również stan ważnej dla przewozu towarów Nadodrzanki, łączącej Świnoujście z Dolnym Śląskiem.

Podczas modernizacji linii PLK wzmacnia zespoły techniczne, które w przypadku usterek szybko podejmują działania, zapewniające sprawny przejazd pociągów. Prowadzona jest również bieżąca komunikacja zarządcy infrastruktury z przewoźnikami. Aktualne informacje o kursowaniu pociągów są podawane przez drużyny konduktorskie oraz przez megafony na stacjach i przystankach.

Wykonawca prac jest zobowiązany prowadzić roboty ze szczególnym uwzględnieniem przejeżdżających pociągów, a zadania wymagające dłuższych prac blisko toru, planowane są w przerwie pomiędzy przejeżdżającymi pociągami.

Zarządca infrastruktury realizuje również prace inwestycyjne w obrębie stacji kolejowych. Z myślą o pasażerach, PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują m.in. przystanki Jelenia Góra i Zielona Góra, Poznań Główny, Tarnów, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Przeworsk i Jarosław. Powstaje również nowy trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna, który będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Wszystkie przebudowywane stacje zyskują też tak oczekiwaną dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.

Korekta rozkładu jazdy pozwala na sprawne prace przy wymianie rozjazdów oraz modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych. Wykonawcy mogą zaplanować przeniesienie robót z jednego toru na drugi, bez zmian w kursowaniu pociągów. Prace w tych obszarach znacznie poprawiają poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych.

Czasowe zmiany w kursowaniu pociągów

Trwająca przebudowa linii kolejowych w Krakowie zapewni krótsze podróże do Zakopanego i lepszą ofertę kolei w aglomeracji krakowskiej. Zmiany w organizacji ruchu drogowego i kolejowego są ograniczone do minimum, ale zakres robót – największy od czasu budowy kolei w Krakowie – spowoduje czasowe ograniczenie w kursowaniu pociągów. Na czas prac, składy PKP Intercity do Zakopanego kierowane będą do stacji Kraków Główny, a podróżni udający się do stolicy Tatr skorzystają z autobusowej komunikacji zastępczej.

Wprowadzana w marcu korekta uwzględni również budowę tuneli Trasy Świętokrzyskiej w Warszawie. W związku z inwestycją czasowo zmieniona zostanie organizacja ruchu dla pociągów kursujących z/do stolicy z północy i wschodu Polski. Od 26 maja do 11 czerwca zostanie wstrzymany ruch pociągów na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga. Dla pociągów kategorii Express InterCity Premium, Express InterCity kursujących do/z Gdyni oraz pociągów TLK Kormoran, TLK Mars, TLK Polaris i IC Ondraszek czas przejazdu przez Warszawę zostanie czasowo wydłużony. Pozostałe składy kategorii TLK oraz IC jadące w/z kierunku Białegostoku/Olsztyna/Gdyni kursować będą przez stację Warszawa Gdańska, z pominięciem stacji: Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia.

Informacja dla pasażera

Trzy tygodnie przed korektą, rozkłady jazdy w tradycyjnej formie plakatów są dostępne na stacjach i przystankach. Informacje o aktualnych połączeniach można uzyskać pod numerem infolinii 19 757. Do dyspozycji pasażerów jest także strona www.portalpasazera.pl oraz m.in.: www.rozklad.plk-sa.pl, www.intercity.pl oraz www.rozklad-pkp.pl.

Poza tradycyjnymi punktami informacyjnymi, jak kasy czy centra obsługi klienta, podróżni otrzymają wsparcie mobilnych informatorów, którzy, w dniach 11-14 marca, będą dyżurować na 18 największych dworcach w Polsce. Pomoc będzie można również uzyskać ze strony pracowników punktów InfoDworzec, zlokalizowanych na 10 największych dworcach w kraju.